Praca w zakładach opieki zdrowotnej opiera się na ciągłym pokonywaniu
przeszkód. W sposób stały uczestniczymy w podejmowaniu decyzji, wykonywaniu
czynności i wybieraniu dostępnych możliwości działania - czasem samodzielnie, a
często pod kierunkiem innych osób. Wymieniamy wzajemnie wartości niematerialne,
np. informacje, doświadczenia, opinie, wiedzę, umiejętności, a także fizyczne,
jak pieniądze, sprzęt, lokale, materiały czy personel. Ze względu na fakt, że
nasze obowiązki są często powiązane z funkcjami innych osób, skoordynowanie
wzajemnych relacji jest również przedmiotem ustaleń. Efektywność naszej pracy
zależy od sprawności zachodzenia tego typu interakcji. Autorzy oddają w ręce
Czytelnika zestaw narzędzi, ujętych w formie książki, której celem jest
wyposażenie go, zawodowego pracownika opieki zdrowotnej, w wachlarz możliwości
wyboru celów i metod negocjacji. Narzędzia te przystosowano do konkretnych
okoliczności naszej pracy - celów, jakie pragniemy osiągnąć równolegle z celami
innych osób. W książce tej znajdzie Czytelnik instrumentarium, wspomagające
proces budowy współpracy. Celem autorów jest podkreślenie aspektów negocjacji i
rozwiązywania konfliktów charakterystycznych dla zakładów opieki zdrowotnej i
przedstawienie modelu dostosowanego do specyficznych potrzeb i relacji. Książka
przeznaczona jest przede wszystkim dla osób zatrudnionych w opiece zdrowotnej.
Niemniej jednak, również konsumenci usług zdrowotnych z pewnością znajdą w niej
przydatne uwagi, nie mówiąc o osobach interesujących się ogólnymi aspektami
negocjowania problemów i rozstrzygania konfliktów, koniecznymi dla lepszego
rozumienia teorii i metodologii postępowania w negocjacjach.
Spis treści:
I. KONFLIKT
- Źródło konfliktów
- Wychodzenie z konfliktu
- Przygotowanie warunków do negocjacji
II. NEGOCJACJE
- Negocjacje oparte na interesach
- Ujęcie problemu pod kątem opcji jego rozwiązania
- Przekształcenie problemu dla uzyskania dynamiki
III. PRAKTYKA OPIEKI ZDROWOTNEJ
- Perspektywa zdrowia publicznego i polityki zdrowotnej
- Zarządzanie opieką zdrowotną: równoważenie perspektywy klinicznej i
ekonomicznej
- Pielęgniarstwo: negocjowanie przy kanciastym stole
- Doktor się zmienia
IV. POWSTAWANIE KONFLIKTÓW I ICH ROZWIĄZYWANIE
- Negocjowanie pozycyjne
- Mediacja, arbitraż i rozstrzyganie sporów
V. NEGOCJACJE CAŁOŚCIOWE
- Określenie istoty sporu
- Tworzenie elastycznej równowagi