"Tematyka jakości w ostatnim czasie jest dość często podejmowana w
publikacjach dostępnych na naszym rynku wydawniczym, ale jednak stosunkowo
niewiele jest opracowań branżowych, ukazujących rolę i miejsce jakości w
zarządzaniu konkretnymi instytucjami, zwłaszcza służby zdrowia. Książka napisana
pod kierunkiem profesora Krzysztofa Opolskiego w szczególny sposób porusza tę
problematykę. Istotnym jest fakt, iż autorzy są dalecy od ingerowania w sztukę
lekarską, od oceny fachowości i pracy lekarzy oraz personelu medycznego. Ich
intencją jest ukazanie, jak poprawa jakości, w tak ważnej dziedzinie jaką jest
opieka zdrowotna, gdzie najważniejsze jest zdrowie i życie człowieka, może
wpływać na zadowolenie i usatysfakcjonowanie klienta, a jednocześnie także
ułatwiać i wspomagać pracę pracowników służby zdrowia. Sposób ujęcia problemu,
jak i sama jego analiza czynią niniejszą publikację wartą polecenia nie tylko
kadrze zarządzającej instytucjami służby zdrowia (szpitalami, placówkami
podstawowej opieki zdrowotnej), tak państwowymi, jak i prywatnymi, ale również
lekarzom, personelowi medycznemu oraz wszystkim innym osobom, które mają wpływ
na działalność służby zdrowia, aby jak najdokładniej uzmysłowić wszystkim, że
zdrowie i życie człowieka jest wartością najwyższą. Nawiązując do mojej
specjalności zawodowej - jakość oznacza lepiej "słyszeć" potrzeby
pacjentów, lepiej "słyszeć" potrzeby pracowników, jak i lepiej "wsłuchiwać się"
w potrzeby rynku."
Prof. dr hab. n. med. Henryk Skarżyski
Spis treści:
Przedmowa
Wstęp
I. ZNACZENIE JAKOŚCI W USŁUGACH ZDROWOTNYCH
- Charakterystyka usług zdrowotnych
- Definicja jakości i jej sfery w usługach zdrowotnych
- Geneza jakości
II. PODSTAWY ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
- Procesy zachodzące w organizacji
- Rola klienta w zarządzaniu jakością
III. SYSTEMY ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
- Akredytacja
- Norma ISO
- Total Quality Management
- Różnice między akredytacją, ISO I TQM
- Inne systemy zapewniania jakości
- Korzyści z wdrożenia systemu zarządzania jakością
IV. METODY I NARZĘDZIA STOSOWANE W ZARZĄDZANIU JAKOŚCIĄ
- Metody stosowane w procesie doskonalenia jakości
- Narzędzia stosowane w procesie doskonalenia jakości
- Instrumenty standaryzacji i oceny jakości usług zdrowotnych
V. KOSZTY ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
- Koszty jakości - definicja i rodzaje
- Rachunek kosztów jakości
Zakończenie
Aneks. Słownik podstawowych pojęć i terminów
Załączniki
Spis rysunków
Spis tabel
Bibliografia