Od kilku lat obserwujemy w Polsce znaczne nasilenie akcji marketingowych firm
farmaceutycznych, co odpowiada ciągłemu wzrostowi sprzedawanych medykamentów na
naszym rynku. Wiele dyskusji wzbudzają zwłaszcza akcje promocyjne skierowane do
lekarzy. Współpraca medyków z producentami leków rodzi pytania, czy decyzje
podejmowane przez lekarzy, jaki preparat przepisać pacjentowi, są zupełnie
niezależne.
W książce zaprezentowano metody, jakich używają firmy farmaceutyczne by
skutecznie wpłynąć na to, jakie leki są przepisywane przez lekarzy. Opisane
zostały oficjalne standardy marketingu farmaceutycznego, zanalizowane na
podstawie uregulowań prawnych oraz obowiązujących kodeksów etycznych. Zestawione
one zostały ze standardami rzeczywiście funkcjonującymi, które udało się
zidentyfikować dzięki dwóm badaniom empirycznym. Pierwsze z nich to wywiady
swobodne z przedstawicielami medycznymi, drugie to ankieta skierowana do
lekarzy.
Wyniki badań jednoznacznie dowodzą, że deklarowane standardy istotnie
odbiegają od tych praktykowanych. Polskie prawo jest surowe i dlatego jest
często łamane. Naruszenia te dotyczą m.in. ilości próbek rozdawanych lekarzom,
wartości wręczanych prezentów, zawierania transakcji "coś za coś". W Polsce
dotąd nie przeprowadzano badań naukowych dotyczących relacji medyków i
przedstawicieli firm farmaceutycznych, dlatego informacje zawarte w tej
publikacji wydają się niezwykle cenne.
Książka powinna zainteresować lekarzy, studentów medycyny, którzy chcą
wiedzieć, jakich metod wywierania wpływu używają firmy farmaceutyczne oraz jak
są "widziani oczami" przedstawicieli medycznych. Stanowi też źródło wiedzy dla
pracowników przemysłu farmaceutycznego - pokazując, jak pracujący "w terenie"
reprezentanci postrzegają swe zajęcie oraz, jaki stosunek mają do nich lekarze.
Ze względu na swoją tematykę, publikacja jest także godna polecenia wszystkim
osobom, które interesują się nagłaśnianymi w ostatnich latach przez media
śledztwami dziennikarskimi dotyczącymi relacji lekarzy i firm
farmaceutycznych.
Spis treści:
Wprowadzenie
- Rola firm farmaceutycznych we współczesnym społeczeństwie i
gospodarce
- Etyka marketingu farmaceutycznego
- Działania marketingowe firm farmaceutycznych w ujęciu teorii
socjologicznych i psychologii społecznej
- Oficjalne standardy marketingu farmaceutycznego
- Etyczne standardy marketingu farmaceutycznego, punkt widzenia
przedstawicieli medycznych. Wyniki badań
- Postrzeganie marketingu farmaceutycznego przez lekarzy. Wyniki
badań
Zakończenie
Bibliografia