Zwiększenie skuteczności działania opieki zdrowotnej wymaga - podobnie jak w
przypadku innych gałęzi gospodarki - podejścia marketingowego do tego sektora.
Konieczne jest ponadto uwzględnienie w strategii marketingowej złożonego i
wielowymiarowego systemu przepływów finansowych i przepływu informacji,
właściwych sektorowi opieki zdrowotnej.
Marketing strategiczny w opiece
zdrowotnej to pionierski podręcznik ujmujący w przekrojowy sposób najważniejsze
zagadnienia marketingu strategicznego oraz jego rolę w sektorze usług
zdrowotnych.
W książce autorzy zawarli m.in.: opis sektora usług zdrowotnych oraz
roli, jaką odgrywa w nim marketing; analizę procesów psychologicznych,
które wpływają na decyzje pacjentów dotyczące usług zdrowotnych; omówienie
problemu asymetryczności informacji oraz systemów jej rozpowszechniania wśród
konsumentów opieki zdrowotnej; tematy związane z segmentacją rynku oraz
pozycjonowaniem poszczególnych usług medycznych; zagadnienia polityki
cenowej oraz budowania marki w sektorze zdrowia; kwestie związane z reklamą
i promocją usług medycznych.
Spis treści:
Przedmowa do wydania polskiego
Przedmowa
Podziękowania
I. ZROZUMIENIE SYSTEMU OPIEKI ZDROWOTNEJ ORAZ ROLI MARKETINGU
- Rola marketingu w organizacjach opieki zdrowotnej
- Definiowanie systemu opieki zdrowotnej oraz związane z nim kompromisy
- Sektor opieki zdrowotnej i jego otoczenie marketingowe
- Determinanty konsumpcji usług opieki zdrowotnej
II. ANALIZA RYNKU
- Strategia i planowanie marketingowe
- W jaki sposób nabywcy opieki zdrowotnej dokonują wyborów
- Wykorzystywanie systemów informacyjnych o rynku oraz badań
marketingowych
- Segmentacja rynku, wybór rynku docelowego, pozycjonowanie i
konkurencja
III. ZASTOSOWANIE KONCEPCJI MARKETINGU MIX
- Kształtowanie ofert produktowych i usługowych oraz zarządzanie nimi
- Rozwój nowych produktów i kreowanie ich marki
- Strategie cen i podejmowania decyzji cenowych w opiece zdrowotnej
- Projektowanie kanałów marketingowych opieki zdrowotnej i zarządzanie
nimi
- Projektowanie zintegrowanej komunikacji marketingowej i zarządzanie
nią
- Osobowe formy komunikacji marketingowej: przekaz nieformalny, sprzedaż
osobista, marketing bezpośredni
IV. WDRAŻANIE I KONTROLOWANIE DZIAŁAŃ MARKETINGOWYCH
- Organizacja, wdrażanie i kontrolowanie marketingu
Słowniczek
Indeks