Książka prezentuje czynniki mogące mieć wpływ na  występowanie zespołu 
nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) oraz możliwości i  perspektywy, 
praktycznie ukierunkowanej modelowej pracy z dzieckiem i jego  rodziną. 
Prezentuje przykłady pojawiających się trudności oraz działań  zmierzających do 
wczesnego objęcia opieką dzieci z tym zespołem i  stworzenia im 
odpowiednich warunków, aby mogły w sposób jak najpełniejszy stać  się 
współuczestnikami życia społecznego.
W części praktycznej znajdują się  
scenariusze, pomocne nauczycielom, terapeutom i rodzicom w pokonywaniu trudności 
 i wyznaczaniu celów działań wspomagających.
Spis treści:
I. TEORIA
  - ADHD - czyj to problem?    
  
- Sytuacja dziecka z ADHD w polskim systemie diagnostycznym    
  
- Neurofizjologia mózgu a syndrom ADHD    
  
- Zespół ADHD jako współtowarzyszący dysleksji w aspekcie edukacyjnym   
  
- Współwystępowanie u dzieci i młodzieży z ADHD innych zaburzeń klinicznych  
   i ich etiologia
II. PRAKTYKA
  - Wybrane zasady postępowania z dziećmi i młodzieżą z ADH    
  
- Wybrane propozycje działań podejmowanych podczas terapii pedagogicznej   
  dzieci z ADHD    
  
- Przegląd metod wspomagania rozwoju dziecka z ADHD w polskim systemie   
  edukacyjnym
III. SCENARIUSZE ZAJĘĆ
  - Wprowadzenie    
  
- Scenariusz zajęć kształcenia zintegrowanego. Koty i kotki    
  
- Scenariusz lekcji języka polskiego w gimnazjum. Reporter nad brzegami    
  Świtezi    
  
- Scenariusz lekcji języka polskiego w gimnazjum. Obraz jesienny w wierszu   
  Felicjana Faleńskiego "Zakończenie"    
  
- Scenariusz zajęć terapii pedagogicznej "Tajemnice zaczarowanego lasu" -    
  ćwiczenia i zabawy doskonalące koncentrację uwagi    
  
- Scenariusz zajęć terapii pedagogicznej. "Czy leci z nami pilot?" -    
  niezapomniana podróż. Ćwiczenia i zabawy zmniejszające nadaktywność ruchową u  
   dzieci    
  
- Scenariusz zajęć integrujących. "Klasa szkolna" - Jesteśmy różni, ale   
  jesteśmy wspólnotą. Jesteśmy silni, mamy wspólne cele, uznajemy te same   
  wartości, potrzebujemy jedynie reguł współdziałania    
  
- Scenariusz zajęć integrujących. "W poszukiwaniu zaginionych" - Uczymy się  
    współdziałania