W Stanach Zjednoczonych i wielu innych krajach, gdzie opieka nad dziećmi z
uszkodzeniami słuchu jest wczesna i kompleksowa, stosowanie fonogestów ma
charakter standardowy i jest normą. Stosuje się je zarówno w sytuacji
korzystania przez dziecko z aparatów słuchowych, jak i w programach
przygotowujących do zabiegu implantacji ślimakowej. Fonogesty używane są w celu
polepszenia jakości komunikacji w rodzinach wychowujących dzieci z głębokimi
uszkodzeniami słuchu oraz w szkołach, zwłaszcza w nauczaniu języka narodowego i
języków obcych.
Także w Polsce fonogesty służą coraz większej grupie osób z
uszkodzeniami słuchu, wykorzystywane są w komunikacji w rodzinach wychowujących
niesłyszące dzieci oraz w nauczaniu zarówno w szkołach podstawowych i średnich,
jak i na poziomie uniwersyteckim.
Spis treści:
Część I. Fonogesty jako metoda komunikowania się z niesłyszącymi
dziećmi
- Czym jest uszkodzenie słuchu
- Co to są fonogesty
- Polskie fonogesty
- Przemiany kompetencji i postaw surdopedagogów i logopedów związane ze
stosowaniem metody fonogestów
- Stowarzyszenia i organizacje promujące fonogesty w Stanach Zjednoczonych i
Europie
Część II. Doświadczenia dotyczące stosowania fonogestów (Cued Speech) w
USA
- Życie z moją niesłyszącą córką Leah
- Codzienność z naszym niesłyszącym dzieckiem
- Początki komunikacji z bardzo małym niesłyszącym dzieckiem
- Rola słyszącego rodzeństwa i rówieśników
- Fonogesty a implanty ślimakowe
- Badania naukowe dotyczące fonogestów
Część III. Doświadczenia dotyczące stosowania metody fonogestów w Polsce
- Dlaczego wybrałam Cued Speech i opracowałam polskie fonogesty
- Doświadczenia polskich rodzin używających
fonogesty