Opis:
Oddajemy do rąk Czytelników drugie, poszerzone wydanie wieloautorskiej
monografii pt. Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i
młodzieży z utrudnieniami w rozwoju. Profilaktyka - diagnoza - terapia. Składamy
je do druku prawie trzy lata po ukazaniu się pierwszej edycji publikacji
poświęconej zagadnieniom profilaktyki, diagnozy i terapii młodzieży i dzieci,
które ze względu na różne utrudnienia natury biologicznej i społecznej stają
bezradne i bezsilne wobec problemów, jakie stwarza im świat ludzi dorosłych.
Inspiracją do dalszych poszukiwań nad możliwościami skutecznego wspomagania i
wspierania rozwoju młodych ludzi stało się zainteresowanie i życzliwe przyjęcie
książki przez Czytelników. Pojawienie się nowych trendów w kulturze popularnej,
postępująca mediatyzacja społeczeństwa, wzrost tempa życia, zmiany, jakie
dokonują się we współczesnej rodzinie, przeobrażenia w systemie oświaty, reforma
programowa, natężenie problemów i trudności, jakich doświadczają współczesne
dzieci i młodzież, skłania nas do nieustannej refleksji nad kwestiami związanymi
zarówno z profilaktyką pedagogiczną oraz diagnozą, jak i terapią, a także
ciągłego poszukiwania skutecznych rozwiązań.
Spis treści:
Część I PROFILAKTYKA
Wczesne wspomaganie jako szansa optymalizacji funkcjonowania dzieci z
utrudnieniami w rozwoju
Instytucjonalna pomoc dziecku i rodzinie w Polsce i
innych krajach europejskich
Indywidualizacja w kształceniu - wyzwanie dla
współczesnej szkoły
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej jako warunek
skuteczności działań profilaktycznych w pracy z dziećmi i
młodzieżą
Integracja oddziaływań środowiska wychowawczego szansą dla dzieci z
utrudnieniami w rozwoju
Przedszkole - obszary działań edukacyjnych i
profilaktycznych
Młodzieżowy ruch "pro-ana" - potrzeba (po)nowoczesnej
profilaktyki
Część II DIAGNOZA
Protodiagnoza pedagogiczna a proces konstruowania skutecznej pomocy dzieciom
i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju
Ocena dojrzałości szkolnej dziecka w
obliczu występowania ryzyka dysleksji
Trudności w diagnozowaniu zespołu
nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci
Zaburzenia mowy w okresie średniego i
późnego dzieciństwa, ich przyczyny i przejawy
Ocena emocjonalnego
funkcjonowania dziecka na podstawie znaków i symboli w jego rysunku
Dzieci i
młodzież z Alkoholowym Zespołem Płodowym - obszary diagnozy nozologicznej,
psychologicznej i pedagogicznej
Część III TERAPIA
Terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami uczenia się - wyzwania i
dylematy
Rodzice najważniejszymi terapeutami dzieci z utrudnieniami w
rozwoju
Warunki wczesnej rehabilitacji dziecka z wadą słuchu
Nauczyciele
wczesnej edukacji jako osoby wspierające dzieci z układu ryzyka niepowodzeń
szkolnych
Jak pomagać dziecku z problemami w zachowaniu w wieku
przedszkolnym?
Działania wolontariackie w systemie skutecznej pomocy dziecku
i jego rodzinie
Relacje z rówieśnikami dziecka przewlekle chorego jako
warunek skutecznego przebiegu terapii
Blogi internetowe jako specyficzna
forma katharsis