Książka wskazuje szansy i zagrożenia osób niepełnosprawnych w kontekście
przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, a także prezentuje aktualne
rozwiązania w obszarze terapii, rehabilitacji i wsparcia społecznego osób
niepełnosprawnych oraz ich rodzin. Celem monografii jest opis sytuacji życiowej
osób niepełnosprawnych, trudności natury egzystencjalnej, ekonomicznej,
medycznej, psychospołecznej, edukacyjnej i prawnej. Warte podkreślenia jest to,
że oprócz autorów polskich, zawiera ona także teksty autorów czeskich i
rosyjskich, co przybliża polskiemu czytelnikowi problematykę niepełnosprawności
również poza granicami kraju.
Publikacja adresowana jest do wszystkich osób
zainteresowanych zagadnieniem niepełnosprawności i problemami osób
niepełnosprawnych. Jej odbiorcami mogą być także pracownicy nauki, studenci,
pedagodzy specjalni oraz osoby na co dzień pracujące z ww. osobami.
Spis treści:
I. Problemy osób niepełnosprawnych w polityce i ustawodawstwie państw w
Unii Europejskiej
Kierunki działań w polityce Unii Europejskiej wobec osób
niepełnosprawnych
Szanse i wyzwania edukacji osób
niepełnosprawnych w świetle międzynarodowych raportów
Niepełnosprawność jako kwestia społeczno-ekonomiczna na przykładzie regulacji
dotyczących niepełnosprawnych studentów brytyjskich
Wsparcie społeczne osób niepełnosprawnych w Norwegii
Pedagogika specjalna wczesnego wieku ze specjalnością wczesnej interwencji w
planowaniu administracyjnym w Republice Czeskiej
Studenci
niepełnosprawni na polskich uczelniach - z doświadczeń Akademii Ekonomicznej w
Poznaniu
Pomoc osobom niepełnosprawnym w przepisach ustawy
o świadczeniach rodzinnych
Przemiany społeczne szansą dla
osób niepełnosprawnych
II. Postawy wobec osób niepełnosprawnych
Źródła kształtowania się postaw wobec osób
niepełnosprawnych
Źródła informacji uzyskiwanych przez
nauczycieli na temat dzieci niepełnosprawnych
Dorosłość z
zespołem Downa z perspektywy rodziców i preferowanych przez nich postaw i wzorów
społeczno-kulturowych
Opinie gimnazjalistów na temat
edukacji integracyjnej
Psychospołeczna sytuacja dzieci z
wadą słuchu w klasie integracyjnej
Postawy dzieci
pełnosprawnych wobec niepełnosprawnych rówieśników
III. Współczesna rzeczywistość a problemy życiowe osób niepełnosprawnych
Stosunek do życia młodzieży w normie intelektualnej i z
upośledzeniem umysłowym
Świat dążeń osób niepełnosprawnych
w świetle zapisów pamiętnikarskich
Szanse i zagrożenia
rozwojowe niepełnosprawnych studentów w kontekście ich doświadczeń
edukacyjnych
Problemy edukacyjne i rehabilitacyjne u
dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
Problemy życiowe
osób niepełnosprawnych z uszkodzonym narządem ruchu
Rola
rodziny w procesie przezwyciężania dysleksji rozwojowej
Uwarunkowania edukacji dziecka z głęboką wieloraką
niepełnosprawnością
Wychowanie dzieci z
niepełnosprawnością sprzężoną w Republice Czeskiej
W
trosce o jakość życia osób przewlekle chorych w Republice
Czeskiej
Organizacja procesu nauczania i oceniania uczniów
klas integracyjnych a ich osiągnięcia edukacyjne
Czy
edukacja zintegrowana integruje? Analiza wybranych programów ze względu na
obecność problematyki niepełnosprawności w treściach
kształcenia
Zjawisko bezrobocia wśród osób
niepełnosprawnych
Promocja zdrowia wobec osób
niepełnosprawnych
Nieznane pojęcie - etopedia
IV. Terapia, rehabilitacja i wsparcie społeczne osób niepełnosprawnych
i ich rodzin
Społeczno-pedagogiczna ochrona dzieci niepełnosprawnych we
współpracy z rodziną i innymi instytucjami wychowawczymi na terenie Federacji
Rosyjskiej
Biblioterapia formą wsparcia osób
niepełnosprawnych fizycznie i ich rodzin
Wspomaganie
rozwoju społecznego i emocjonalnego dzieci i młodzieży przewlekle chorych przez
wykorzystanie zajęć biblioterapeutycznych
Muzyka jako
środek oddziaływania terapeutycznego
Wychowanie muzyczne
dzieci z opóźnionym rozwojem psychicznym
Komunikat o
projekcie badawczym reedukacji wzroku osób dorosłych z upośledzeniami
wzroku
Znaczenie drużyn "Nieprzetartego Szlaku" dla
uspołecznienia młodzieży upośledzonej umysłowo
Sprawowanie
funkcji rodzicielskiej wobec dziecka niepełnosprawnego
Znaczenie terapii pedagogicznej w funkcjonowaniu społecznym dzieci z
trudnościami w uczeniu się
Osobowość jako modyfikator
wypalenia zawodowego u nauczycieli szkolnictwa specjalnego
Relacja terapeuty z pacjentem w procesie terapeutycznym
Aspekty rehabilitacji osób niepełnosprawnych z zaburzeniami psychicznymi
Informacje o autorach