Integracja osób z niepełnosprawnością intelektualną ze społeczeństwem
stanowi wyzwanie dla współczesnych oddziaływań rewalidacyjnych. Pomimo wielu
pozytywnych aspektów idei mainstreamingu, zmierzającego do normalizacji
warunków życia i rozwoju wspomnianych osób, muszą one ciągle konfrontować się z
wieloma nowymi sytuacjami. Obniżone zdolności funkcjonowania poznawczego osób z
niepełnosprawnością intelektualną, a co się z tym wiąże – słabsze kompetencje w
przystosowaniu się do szybko zmieniającej się rzeczywistości, narażają tę grupę
społeczną na doświadczanie licznych sytuacji trudnych. Realizacja wspomnianej
integracji wyrażającej się we współuczestniczeniu tych osób w otwartej
społeczności wymaga zatem poszukiwania indywidualnych i społecznych czynników
warunkujących konstruktywne radzenie sobie ze stresem. Ich identyfikacja
otworzy drogę do konstruowania efektywnych programów profilaktycznych i
terapeutycznych służących zwiększaniu możliwości zadaniowego zmagania się osób
niepełnosprawnych intelektualnie ze zdarzeniami stresowymi.
Spis treści:
- Relacyjny paradygmat radzenia sobie ze stresem
- Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w sytuacji trudnej
- Metodologia badań własnych
- Strategie i styl radzenia sobie młodzieży z niepełnosprawnością
intelektualną lekkiego stopnia w sytuacjach trudnych
- Temperamentalne i osobowościowe uwarunkowania radzenia sobie młodzieży
niepełnosprawnej intelektualnie lekkiego stopnia w sytuacjach trudnych
- Rola zmiennych temperamentalnych i osobowościowych w radzeniu sobie
młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia w różnych
sytuacjach trudnych
- Synteza wyników badań i postulaty dla praktyki
rehabilitacyjnej