Współcześnie coraz więcej uwagi, przynajmniej w sensie medialnym, poświęca
się problematyce niepełnosprawności. W kampaniach społecznych osoby z
niepełnosprawnością przedstawiane są jako zdolne do pracy i samodzielnego życia,
tak jest w istocie. Zastanowić się jednak należy dlaczego w ogóle potrzebne są
kampanie społeczne promujące osoby niepełnosprawne.
W książce poprzez analizę sytuacji edukacyjnej osób z niepełnosprawnością
podjęto próbę pośredniej odpowiedzi na to pytanie. Wskazano grzechy główne
edukacji skierowanej ku osobom niepełnosprawnych. dotyczące m.in.: braków w
przygotowaniu kadry współpracującej z dzieckiem niepełnosprawnym,
niedostosowania placówek edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów (począwszy
od dostępności fizycznej miejsca, po zagadnienia merytoryczne kształcenia),
postaw społecznych wobec niepełnosprawności, marginalizowania problematyki
wczesnego wsparcia dziecka w rozwoju, wsparcia rodziny i nauczycieli, czy też
wciąż zbyt późnej diagnozy niepełnosprawności.
Analiza efektów kształcenia uczniów z niepełnosprawnością doprowadziła
autorkę do stwierdzenia, że w Polsce wciąż nie ma strategii kształcenia osób o
rozwoju zaburzonym tak na poziomie regionalnym, jak i w skali kraju, co skłaniać
może do wniosku, iż kształcenie osób z niepełnosprawnością nie jest priorytetem
dla władz resortowych. Problemem, który wybrzmiał w treści książki wyraźnie jest
zagadnienie kształcenia pedagogów specjalnych. Autorka stawia tezę, iż w obliczu
istniejących przepisów prawa i braku woli ich zmiany, za czas jakiś nie będzie
chętnych do studiowania na kierunku pedagogika specjalna, co grozi poważnymi
konsekwencjami obniżenia się jakości kształcenia dzieci i młodzieży z
niepełnosprawnością i negatywnie odbić się może na ich przygotowaniu do
realizacji zadań społecznych i zawodowych w dorosłości.
Spis treści:
Wtęp
- Edukacja dzieci i młodzieży w kontekście ludzkiego kapitału
- Istota niepełnosprawności - implikacje dla edukacji
- Grzechy główne edukacji w kształceniu osób z niepełnosprawnością
- Kształcenie na etapie szkoły podstawowej i gimnazjum a specjalne potrzeby
edukacyjne
- Kształcenie zawodowe na poziomie średnim a specjalne potrzeby
edukacyjne
- Problem kwalifikacji pegagogów i pedagogów specjalnych a kształcenie osób
niepełnosprawnych
Bez zakończenia
Bibliografia
Netografia