Książka ta powstała na podstawie doświadczeń brytyjskich i polskich, a jej autorami są osoby będące praktykami, a jednocześnie wywodzące się ze środowisk akademickich. Książka składa się z pięciu części. Pierwsza opisuje warunki, w jakich przyszło działać organizacjom opieki zdrowotnej, w drugiej podniesiono zagadnienie wyznaczania kierunku, w jakim organizacja ma się rozwijać, trzecia dotyczy zarządzania zasobami organizacji, w czwartej przybliżono perspektywę dążenia organizacji do osiągania doskonałości. Część piątą stanowią załączniki, w których zawarto wybrane narzędzia, mogące posłużyć w zarządzaniu jednostką opieki zdrowotnej. Zastosowanie opisanych w niniejszej książce zasad i narzędzi zwiększa szanse organizacji na przetrwanie w coraz bardziej agresywnym i zmieniającym się otoczeniu. Należy zaznaczyć, że dotychczasowe zmiany w systemie stanowią dopiero czubek góry lodowej. Książka została napisana dla polityków zajmujących się ochroną zdrowia, osób podejmujących decyzje, menedżerów - zarówno po stronie płatnika, jak i dostarczyciela usług ambulatoryjnych i szpitalnych oraz studentów wydziałów zdrowia publicznego i zarządzania.
Spis treści:
I. OTOCZENIE ORGANIZACJI OPIEKI ZDROWOTNEJ
- Zadania menedżera
- Zdrowie i opieka zdrowotna - zagadnienia uniwersalne i przypadki szczególne
- Rola regulacji prawnych w procesie zarządzania zakładami opieki zdrowotnej
- Zarys kontraktowania usług zdrowotnych
II. WYZNACZANIE KIERUNKU
- Cele organizacji opieki zdrowotnej
- Zarządzanie strategiczne
- Marketing usług zdrowotnych
- Planowanie przedsięwzięć (business planning)
III. ZARZĄDZANIE ZASOBAMI
- Podstawy zarządzania finansami
- Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Zarządzanie urządzeniami i aparaturą medyczną
- Zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą techniczną
IV. W KIERUNKU DOSKONAŁOŚCI
- Zarządzanie jakością
- W kierunku poprawy efektywności
V. ZAŁĄCZNIKI
- Przykładowy plan przedsięwzięć (biznesplan)
- Kontrola marketingowa: melodia przyszłości
- Narzędzia poprawy jakości