"Prezentowana publikacja powstała z przekonania, że zmieniające się czasy
wymagają nowego podejścia do zarządzania w opiece zdrowotnej, w której coraz
większą rolę odgrywają rozwiązania rynkowe. W tych nowych warunkach organizacje
funkcjonujące w systemie opieki zdrowotnej muszą budować silną pozycję, co
oznacza konieczność większego zaangażowania pracowników i wzięcie przez nich
odpowiedzialności za zakłady opieki zdrowotnej.
Nauka powinna dostarczać narzędzi, za pomocą których możliwe stanie się
rozwiązanie problemów dotykających nas wszystkich. Dlatego w książce położyliśmy
szczególny nacisk na pokazanie nie tego, jak się coś nazywa i jak coś jest
ważne, ale jak to działa czy jak to można zrobić.
Rozwiązując problemy organizacji w systemie ochrony zdrowia, warto pamiętać o
kwestiach, które opisano także w niniejszej publikacji: jeżeli organizacja
sama nie spróbuje zmierzyć się z otaczającymi ją problemami, to nikt za nią tego
nie zrobi problemy nie znikną tylko dlatego, że bardzo tego chcemy; ochrona
zdrowia nie jest sektorem wybranym jedyną branżą, w której pojawiają się
trudności; podstawowe zasady zarządzania opierają się na zdrowym rozsądku.
Można i trzeba mówić o specyfice sektora, ale wyraz specyfika nie może stanowić
wytłumaczenia dla nieporadnego zarządzania i niestosowania jego podstawowych
narzędzi.
Żywimy nadzieję, że książka pomoże Czytelnikom lepiej rozumieć oraz
rozwiązywać problemy, z jakimi stykają się organizacje, w których pracują."
Od autorów
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
I. ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE
- Organizacja i zarządzanie
- Modele systemów opieki zdrowotnej na świecie
- Dualne otoczenie organizacji opieki zdrowotnej
- Organizacje opieki zdrowotnej
- Specyfika zarządzania zakładem opieki zdrowotnej
- Źródła finansowania zakładów opieki zdrowotnej i metody zakupu świadczeń
zdrowotnych
II. OKREŚLANIE POŁOŻENIA ORGANIZACJI
- Elementy otoczenia organizacji
- Narzędzia do określania położenia organizacji
III. REALIZACJA WIZJI ORGANIZACJI
- Wizja organizacji
- Tworzenie i wdrażanie strategii organizacji
- Biznesplan
- Podstawy marketingu usług zdrowotnych
IV. ZASOBY ORGANIZACJI
- Podstawy zarządzania finansami
- Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Urządzenia i aparatura medyczna
- Nieruchomości i infrastruktura techniczna instytucji ochrony zdrowia
- Outsourcing jako alternatywa dla klasycznego podejścia do zarządzania
zasobami organizacji
V. JAKOŚĆ W OCHRONIE ZDROWIA
- Jakość i zarządzanie jakością
- Narzędzia poprawy jakości
- Jakość certyfikowana
VI. WYMIARY EFEKTYWNOŚCI ZARZĄDZANIA
- Narzędzia zarządzania i poprawy efektywności funkcjonowania organizacji
ochrony zdrowia
VII. WYZWANIA STOJĄCE PRZED SYSTEMEM OPIEKI ZDROWOTNEJ W POLSCE
- Zmiany na rynku świadczeniodawców i świadczeń zdrowotnych w Polsce
- Restrukturyzacja zakładów opieki zdrowotnej
- Wpływ procesów globalizacji na systemy ochrony zdrowia
Bibliografia
Akty prawne