Opracowanie jest próbą biologicznego wyrazu stratyfikacji społecznej dzieci i
młodzieży w okresie dojrzewania. Praca składa się z trzech części. W pierwszej
omówiono charakterystykę środowiska, w której wychowują się badane dzieci
(Przeworsk i ościenne gminy). Część druga zawiera porównanie stanu rozwoju
somatycznego, dojrzałości płciowej i sprawności motorycznej młodzieży wiejskiej
na tle ich rówieśników ze środowiska miejskiego. W części trzeciej przedstawiono
znaczenie wybranych czynników środowiskowych dla rozwoju badanej młodzieży z
uwzględnieniem pośredniego ich wpływu na parametry morfofunkcjonalne, oddzielnie
w obu typach środowiska.
Problem badawczy postawiony jest na tle głównych
ujęć i koncepcji antropologicznych w tym zakresie. Materiały badawcze składają
się z rzetelnej próby reprezentatywnej dla terenu powiatu przeworskiego i oprócz
danych pomiarowych zawierają bogaty zbiór cennych informacji ankietowych o
statusie ekonomiczno-społecznym i stylu życia. Zastosowane metody opisu i
wnioskowania umożliwiają uchwycenie głównych relacji przyczynowo-skutkowych oraz
odmienności środowiskowych. Zagadnienia uwarunkowań poziomu rozwoju somatycznego
i motorycznego czynnikami środowiska społeczno-bytowego, pomimo obszernego
piśmiennictwa nie tracą na swej aktualności i znaczeniu poznawczym.
Spis treści:
I. WSTĘP
II. MATERIAŁ I METODY BADAŃ
Struktura badanego środowiska
Charakterystyka próby
Badania
antropometryczne
Ocena dojrzałości płciowej
Pomiary sprawności
motorycznej
Badania ankietowe
Metody opracowania danych
III. WYNIKI BADAŃ I DYSKUSJA
Charakterystyka warunków środowiska szkolnego
Status społeczno-ekonomiczny
i styl życia rodzin badanych dzieci
Rozwój somatyczny młodzieży w środowisku
małego miasta i wsi
Stan dojrzałości płciowej i jego
zróżnicowanie
Sprawność motoryczna chłopców i dziewcząt
Zróżnicowanie
rozwoju motorycznego w zależności od zaawansowania dojrzałości
płciowej
Znaczenie wybranych czynników środowiskowych dla rozwoju
morfofunkcjonalnego młodzieży
IV. PODSUMOWANIE WYNIKÓW I WNIOSKI