Skrypt przeznaczony jest dla studentów stacjonarnych i zaocznych
uniwersyteckich, rolniczych oraz przyrodniczych studiów chemicznych o
specjalności chemia i analiza żywności. Zawiera informacje dotyczące analizy
różnych produktów żywnościowych i surowców stosowanych w produkcji środków
spożywczych. Poznanie podstawowych metod analizy oraz ich zastosowanie w
późniejszej pracy zawodowej jest niezbędną umiejętnością absolwenta kierunku
chemicznego o specjalności żywność lub technologia żywności. Cenne informacje
znajdą tu także pracownicy laboratoriów przemysłu spożywczego lub placówek
zajmujących się kontrolą jakości żywności.
Spis treści:
I. ANALIZA CHEMICZNA
- Przepisy BHP
- Wymagane w opracowaniach parametry analizy statystycznej
- Przygotowanie i mianowanie roztworów
- Ćwiczenie nr 1 Oznaczanie suchej masy w produktach żywnościowych
- Ćwiczenie nr 2 Oznaczanie wapnia w produktach mlecznych metodą
objętościową
- Ćwiczenie nr 3 Oznaczanie wybranych składników produktów mlecznych
- Ćwiczenie nr 4 Oznaczanie Ca2+ w wodach mineralnych
- Ćwiczenie nr 5 Oznaczanie Mg2+ w wodach mineralnych
- Ćwiczenie nr 6 Oznaczanie witaminy E w żywności
- Ćwiczenie nr 7 Oznaczanie witaminy C w żywności
- Ćwiczenie nr 8 Wykorzystanie metod elektrochemicznych w analizie
żywności
- Ćwiczenie nr 9 Oznaczanie barwników w żywności
- Ćwiczenie nr 10 Analiza produktów zbożowych
- Ćwiczenie nr 11 Analiza przetworów owocowo-warzywnych
- Ćwiczenie nr 12 Oznaczanie szczawianów rozpuszczalnych w wybranych grupach
żywności
- Ćwiczenie nr 13 Oznaczanie tiocyjanianów w warzywach
- Ćwiczenie nr 14 Oznaczanie całkowitej zawartości związków fenolowych (tpc)
w przyprawach i ziołach
- Ćwiczenie nr 15 Oznaczanie ß-karotenu w marchwi
- Ćwiczenie nr 16 Oznaczanie pektyn w surowcach i przetworach
owocowo-warzywnych
- Literatura
II. ELEMENTY ANALIZY MIKROBIOLOGICZNEJ ŻYWNOŚCI
- Zasady pracy w laboratorium mikrobiologicznym
- Podstawowe informacje
- Ćwiczenie nr 1 Oznaczanie bakterii termofilnych tworzących przetrwalniki w
produktach o wysokiej czystości
- Ćwiczenie nr 2 Oznaczanie liczby drożdży i pleśni w ziarnach zbóż, mące
pszennej, żytniej oraz w chlebie żytnim i pszennym
- Ćwiczenie nr 3 Oznaczanie obecności i miana pałeczek Escherichia coli w
mleku pasteryzowanym, śmietanie, jogurcie i lodach
- Ćwiczenie nr 4 Oznaczanie liczby bakterii Bacillus cereus w produktach dla
dzieci i sproszkowanych produktach mlecznych