Skrypt przeznaczony jest dla studentów stacjonarnych i zaocznych 
uniwersyteckich, rolniczych oraz przyrodniczych studiów chemicznych o 
specjalności chemia i analiza żywności. Zawiera informacje dotyczące analizy 
różnych produktów żywnościowych i surowców stosowanych w produkcji środków 
spożywczych. Poznanie podstawowych metod analizy oraz ich zastosowanie w 
późniejszej pracy zawodowej jest niezbędną umiejętnością absolwenta kierunku 
chemicznego o specjalności żywność lub technologia żywności. Cenne informacje 
znajdą tu także pracownicy laboratoriów przemysłu spożywczego lub placówek 
zajmujących się kontrolą jakości żywności. 
Spis treści:
I. ANALIZA CHEMICZNA
  - Przepisy BHP
- Wymagane w opracowaniach parametry analizy statystycznej 
- Przygotowanie i mianowanie roztworów
- Ćwiczenie nr 1 Oznaczanie suchej masy w produktach żywnościowych
- Ćwiczenie nr 2 Oznaczanie wapnia w produktach mlecznych metodą 
  objętościową
- Ćwiczenie nr 3 Oznaczanie wybranych składników produktów mlecznych
- Ćwiczenie nr 4 Oznaczanie Ca2+ w wodach mineralnych
- Ćwiczenie nr 5 Oznaczanie Mg2+ w wodach mineralnych
- Ćwiczenie nr 6 Oznaczanie witaminy E w żywności
- Ćwiczenie nr 7 Oznaczanie witaminy C w żywności
- Ćwiczenie nr 8 Wykorzystanie metod elektrochemicznych w analizie 
  żywności
- Ćwiczenie nr 9 Oznaczanie barwników w żywności
- Ćwiczenie nr 10 Analiza produktów zbożowych
- Ćwiczenie nr 11 Analiza przetworów owocowo-warzywnych
- Ćwiczenie nr 12 Oznaczanie szczawianów rozpuszczalnych w wybranych grupach 
  żywności
- Ćwiczenie nr 13 Oznaczanie tiocyjanianów w warzywach
- Ćwiczenie nr 14 Oznaczanie całkowitej zawartości związków fenolowych (tpc) 
  w przyprawach i ziołach
- Ćwiczenie nr 15 Oznaczanie ß-karotenu w marchwi
- Ćwiczenie nr 16 Oznaczanie pektyn w surowcach i przetworach 
  owocowo-warzywnych
- Literatura
 
II. ELEMENTY ANALIZY MIKROBIOLOGICZNEJ ŻYWNOŚCI
  - Zasady pracy w laboratorium mikrobiologicznym
- Podstawowe informacje
- Ćwiczenie nr 1 Oznaczanie bakterii termofilnych tworzących przetrwalniki w 
  produktach o wysokiej czystości
- Ćwiczenie nr 2 Oznaczanie liczby drożdży i pleśni w ziarnach zbóż, mące 
  pszennej, żytniej oraz w chlebie żytnim i pszennym
- Ćwiczenie nr 3 Oznaczanie obecności i miana pałeczek Escherichia coli w 
  mleku pasteryzowanym, śmietanie, jogurcie i lodach
- Ćwiczenie nr 4 Oznaczanie liczby bakterii Bacillus cereus w produktach dla 
  dzieci i sproszkowanych produktach mlecznych