"Celem pracy jest poznanie funkcjonowania psychicznego nastolatków, u których
stwierdza się przewlekłe zmęczenie. Okres adolescencji jest sam w sobie czasem
wielu przemian i zachwiania równowagi systemów wewnętrznych i zewnętrznych, w
których funkcjonuje nastolatek. Występowanie zmęczenia przewlekłego wydaje się z
jednej strony istotną konsekwencję tych trudności, z drugiej zaś - dodatkowym
obciążeniem, jak każda choroba przewlekła czy zaburzenie zachowania. Podstawową
tezę pracy wyraża twierdzenie, że zmęczenie przewlekłe u nastolatków jest
konsekwencją nieskutecznego radzenia sobie z trudnościami i deficytów zasobów
podmiotowych.
Zmęczenie przewlekłe to zmęczenie trwające powyżej 6 miesięcy,
charakteryzujące się poczuciem wyczerpania aktywnością dzienną i potrzeba
częstych odpoczynków, porannym zmęczeniem i złym samopoczuciem, brakiem sił i
energii, obniżonym nastrojem, skłonnością do irytacji, napięciem nerwowym,
trudnościami w kontroli emocji i pobudzenia, trudnościami w koncentracji,
niepokojem i negatywną postawa wobec aktywności szkolnej, którym towarzyszą
różne symptomy fizjologiczne."
ze Wstępu
Spis treści:
I. ZMĘCZENIE PRZEWLEKŁE W LITERATURZE PRZEDMIOTU
- Zmęczenie przewlekłe - charakterystyka zjawiska
- Występowanie zmęczenia w populacji
- Zmęczenie w różnych zaburzeniach psychicznych i somatycznych
- Obraz kliniczny przewlekłego zmęczenia
- Etiologia przewlekłego zmęczenia
- Zmęczenie przewlekłe w ujęciu modelowym
II. ZMĘCZENIE PRZEWLEKŁE U NASTOLATKÓW - BADANIA WŁASNE
- Metodologia badań
- Psychologiczna charakterystyka nastolatków z przewlekłym zmęczeniem
- Związek zmęczenia przewlekłego z zasobami i radzeniem sobie
- Psychologiczne mechanizmy zmęczenia przewlekłego u nastolatków
- Zakończenie Dyskusja wyników
Bibliografia
Summary
Aneks:
Charakterystyka opisowa wyników
- Charakterystyka wyników całej grupy
- Charakterystyka wyników ze względu na płeć
- Charakterystyka wyników ze względu na płeć i wiek