Problematyka zawarta w piątym tomie "Problemów edukacji, rehabilitacji i
socjalizacji osób niepełnosprawnych" oscyluje wokół zagadnień nauczania i
wychowania dzieci z ograniczonymi możliwościami. Poruszone zostały tematy
związane z kompetencją pedagoga specjalnego, możliwości kontaktu i kształcenia
uczniów niepełnosprawnych w szkołach. Zawarte są również doniesienia praktyków
wychowujących dzieci ze specjalnymi potrzebami ze Słowacji i z Czech.
Spis treści:
I. WOKÓŁ PROBLEMATYKI KOMPETENCJI PEDAGOGA SPECJALNEGO
Kompetencje nauczyciela we współczesnej
szkole
Współczesne wyzwania w kształceniu
pedagogów
Zasoby kadrowe szkolnictwa specjalnego -
potrzeby i możliwości
Akademickie przygotowanie pedagogów
specjalnych do edukacji uczniów z głębszym upośledzeniem umysłowym w
Słowacji
Analiza stylu pracy nauczyciela specjalnej szkoły
podstawowej (na przykładzie nauczania w wariancie B)
Bezradność nauczycieli wobec uczniów sprawiających trudności
dydaktyczno-wychowawcze (oczyma praktyka)
II. KOMUNIKACYJNE ASPEKTY PRACY Z DZIECKIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM
Kontakt i komunikacja z osobami
niepełnosprawnymi
Wybrane problemy językowe i
komunikacyjne dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w klasach
integracyjnych
Wykorzystanie synergetycznej terapii
odruchowej podczas reedukacji dyslalii
Rzeczywistość
edukacyjna uzdolnionego ucznia z wadą słuchu
III. ORGANIZACYJNE KONTEKSTY KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI
EDUKACYJNYMI
System kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach
edukacyjnych w Polsce i wybranych krajach Unii
Europejskiej
Organizacja kształcenia integracyjnego w
Polsce na tle wybranych rozwiązań europejskich
Uczeń z
niepełnosprawnością intelektualną i poczuciem sieroctwa duchowego w systemie
szkolnym
Realizacja założeń integracji przedszkolnej a
zaspokajanie potrzeb i dostrzeganie możliwości dzieci w wieku od 3 do 10
lat
Fenomen integracji odwrotnej
Integracja uczniów ze specyficznymi zaburzeniami uczenia się