Edukacja, rehabilitacja i socjalizacja osób niepełnosprawnych są
przedmiotem licznych dyskursów na gruncie medycyny, psychologii, socjologii,
prawa, antropologii, pedagogiki i pedagogiki specjalnej. Rezultatem tego jest
wzmocnienie troski o osoby będące w gorszej sytuacji rozwojowej, czy społecznej.
Trudno jednak obecny stan uznać za zadowalający. Nadal w wielu obszarach
działalności jest zbyt wiele zaniedbań. Jednym z ważnych celów zapoczątkowanej
tym tomem serii, jest zapoznanie polskiego czytelnika z badaniami nad sytuacją
osób niepełnosprawnych u naszych sąsiadów - Czechów i Słowaków. Porównanie to
może być dla nas bardzo pouczające. Poruszana w książce tematyka dotyczy m.in.
pracy rehabilitacyjnej osób niewidomych i słabowidzących w starszym wieku,
turystyki i sportu osób niepełnosprawnych, bezpieczeństwa w przestrzeni
publicznej miasta w odniesieniu do niepełnosprawności, roli obozów
terapeutycznych, optymalizacji rozwoju zawodowego młodzieży przewlekle chorej,
hierarchii wartości młodzieży z niepełnosprawnością ruchową.
Spis treści:
Wprowadzenie
Wstęp
- Praca rehabilitacyjna osób niewidomych i
słabowidzących w starszym wieku
- Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa w
zawodzie pedagoga specjalnego
- Droga Metody Dobrego Startu do Republiki Czeskiej
- Wybrane zagadnienia edukacji społecznej w
działalności profesora Wiktora Degi
- Turystyka osób niepełnosprawnych
- Sport i turystyka w rehabilitacji osób
niepełnosprawnych
- Niepełnosprawność a bezpieczeństwo w przestrzeni
publicznej miasta
- Rola obozów terapeutycznych w rehabilitacji i
socjalizacji osób przewlekle chorych (na przykładzie pacjentów
diabetologicznych)
- Teoretyczne i praktyczne przesłanki optymalizacji
rozwoju zawodowego młodzieży przewlekle chorej
- Warsztaty arte i muzykoterapeutyczne - działania
konieczne na rzecz przygotowania zawodowego przyszłego pedagoga specjalnego
- Hierarchia wartości młodzieży z niepełnosprawnością
ruchową i jej pełnosprawnych rówieśników (lata 1995 i 2005)
- Różni wychowawcy - różne spojrzenia na pracę z
dziećmi przebywającymi w zakładach opiekuńczo - wychowawczych
- Teoria prototypu w badaniach wiedzy semantycznej
uczniów z porażeniem mózgowym
- Zraniona tożsamość ludzi niepełnosprawnych - źródła, konsekwencje i
radzenie sobie z wewnętrznym piętnem i zewnętrznym
napiętnowaniem