W pracy tej zmierzano przede wszystkim ku temu, aby zarysować pewną
względnie przejrzystą konstrukcję i stworzyć jakieś choćby wstępne ramy
dyscypliny, która nosi to szacowne miano - teorii wychowania fizycznego.
Czytelnik niewątpliwie dostrzeże, że poszczególne problemy w różnej mierze
zostały dotąd zweryfikowane poprzez konkretne badania empiryczne. Toteż w
kolejnym etapie niezbędne stanie się przejście od tak zauważalnej jeszcze
spekulacji dydaktycznej do szerokiego wykorzystywania tych metod badań
naukowych, które umożliwiająna ukazanym gruncie eksplorację konkretnej
rzeczywistości pedagogicznej. W przekonaniu autora tylko bowiem wówczas zarysują
się przed interesującą nas dyscypliną jakieś względnie klarowne perspektywy,
kiedy wpierw wyraźnie sprecyzuje ona swój program naukowy, a później przejdzie
do realizacji konkretnych zadań badawczych.
Spis treści:
I. GŁÓWNE OŚRODKI KSZTAŁTOWANIA SIĘ MYŚLI TEORETYCZNEJ O WYCHOWANIU FIZYCZNYM
W POLSCE OD KOŃCA XVIII WIEKU
II. TREŚĆ 1 ZADANIA TEORII WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
III. KULTURA FIZYCZNA I WYCHOWANIE FIZYCZNE
- Kultura fizyczna
- O pojmowaniu oraz miejscu wychowaniu fizycznego w kulturze
fizycznej
IV. O CELACH WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
- Podstawy stanowienia celów wychowania fizycznego
- Tradycyjne poglądy na cele wychowania fizycznego
- Współczesne koncepcje ujmowania celów wychowania fizycznego
V. PROCESY WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA FIZYCZNEGO ORAZ ICH FUNKCJE I
STRUKTURA
VI. PRAKSEOLOGICZNY CYKL RACJONALONEGO PRZEBIEGU DZIAŁANIA A PROCES
WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA FIZYCZNEGO
VII. KSZTAŁTOWANE DYSPOZYCJI KIERUNKOWYCH ORAZ SPOŁECZNE CZYNNIKI WYCHOWANIA
W KULTURZE FIZYCZNEJ
VIII. ZNACZENIE AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ I JEJ MIEJSCE W WYCHOWANIU FIZYCZNYM
- Korzyści wynikające z aktywności fizycznej dla
rozwoju i zdrowia
- Niedostatki i nadmiar aktywności fizycznej oraz ich
skutki
- Optymalny poziom aktywności fizycznej
- Aktywność fizyczna a szczególne potrzeby wychowania fizycznego
IX. CZYNNIKI NATURALNE (BIOGEOGRAFICZNE) JAKO PODSTAWOWE ELEMENTY W PROCESIE
WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
- Czynniki termiczne
- Promieniowanie słoneczne
- Czynniki mechaniczne jako elementy naturalnego
oddziaływania
- Czynniki chemiczne (środowiska gazowego)
- Teren i klimat
X. OSOBNICZE I POZAOSOBNICZE UWARUNKOWANIA W PROCESACH WYCHOWANIA I
KSZTAŁCENIA FIZYCZNEGO
- Zróżnicowanie pod względem wieku
- Płeć jako element określający postępowanie wychowawcy
fizycznego
- Konstytucja (psychofizyczny typ ustroju) jako warunek
w procesie wychowania i kształcenia fizycznego
- Stan zdrowia a postępowanie wychowawcy fizycznego
XI. WSPÓŁCZESNE TENDENCJE ORAZ PROPOZYCJE MODERNIZACJI WYCHOWANIA
FIZYCZNEGO
- Główne tezy krytyki tradycyjnego modelu
- Zasadnicze przesłanki nowoczesności
- Propozycje modernizacji
XII. O PEDEUTOLOGII ORAZ DOBORZE NA STUDIA, KSZTAŁCENIU I PRZYGOTOWANIU DO
PRACY W DZIEDZINIE KULTURY FIZYCZNEJ
- Pedeutologia oraz nauczyciel jako jej integralny
przedmiot badań
- Nauczyciel wychowania fizycznego - dobór i specyfika
zawodu
- Role społeczne, warsztat pracy i przygotowanie do
pracy nauczyciela wychowania fizycznego oraz w innych obszarach kultury
fizycznej
- Nauczyciel wychowania fizycznego, trener oraz
specjalista rekreacji jako żywy wzór kultury fizycznej
- Nauczyciel akademicki jako ważny element w przygotowaniu do zawodu
nauczyciela wychowania fizycznego