Podręcznik jest poświęcony podejściu transdiagnostycznemu w terapii zaburzeń
emocjonalnych – lękowych i nastroju (depresyjnych) – dzieci i młodzieży. Opisany
w nim program terapeutyczny powstał z myślą o efektywnej pracy z młodymi
osobami, które wykazują objawy kilku zaburzeń, objawy podprogowe lub mieszane.
Modułowa struktura programu umożliwia terapeucie realizację całego cyklu
terapeutycznego bądź zmodyfikowanie go w taki sposób, by jak najlepiej
dostosować interwencję do odbiorcy. Poszczególne techniki są nakierowane na
podstawowe problemy leżące u podstaw zaburzeń emocjonalnych.
Podręcznik
terapeuty uzupełniają poradniki, które zawierają przegląd umiejętności, jakich
nabywa się w trakcie terapii, niezbędne formularze, ćwiczenia i zadania do pracy
własnej.
Prezentowany program terapeutyczny ma charakter ujednolicony,
ponieważ obejmuje zintegrowany zestaw procedur terapeutycznych skutecznych w
przypadku całej grupy zaburzeń. Jest to także program transdiagnostyczny,
ponieważ stworzono go z myślą o efektywnej pracy nad wszystkimi zaburzeniami
emocjonalnymi, jakie mogą współwystępować u jednej osoby.
Podręcznik terapeuty zawiera między innymi::
- omówienie opartych na
dowodach naukowych strategii terapeutycznych, które pozwalają specjalistom
wspomagać młodych klientów w poprawie funkcjonowania;
- konkretne wytyczne co
do prowadzenia terapii;
- informacje na temat włączania rodziców w terapię i
wprowadzania ukierunkowanych na nich strategii, które wspomogą długofalową
generalizację nowo nabytych przez dziecko umiejętności.
Program terapeutyczny dotyczy takich zaburzeń, jak::
- zaburzenie lękowe
uogólnione;
- fobia społeczna;
- separacyjne zaburzenie lękowe;
- fobie
swoiste;
- zaburzenie paniczne;
- agorafobia;
- zaburzenia
depresyjne.
Model terapii jest tak elastyczny, że znajduje zastosowanie także
w przypadkach zaburzeń::
- pourazowych i związanych z czynnikiem stresowym (w
tym zaburzeń adaptacyjnych);
- z objawami somatycznymi;
- tikowych;
-
obsesyjno-kompulsyjnych.