Praca składa się ze wstępu, sześciu rozdziałów i zakończenia. W rozdziale
pierwszym omówiono najważniejsze koncepcje socjalizacji, najistotniejsze pojęcia
oraz terminy pokrewne, takie jak rozwój społeczny, dojrzałość społeczna i
uspołecznienie, a także ich wzajemne relacje. Scharakteryzowano zasadnicze
aspekty funkcjonowania społecznego, będące aktualnym obrazem poszczególnych
wymiarów socjalizacji. Wskazano też na znaczenie czynników
socjalizacji.
Rozdział drugi poświęcono najważniejszemu źródłu socjalizacji,
czyli rodzinie. Teoretycznym pomostem do ujmowania rodziny jako czynnika ważnego
dla społecznego rozwoju i funkcjonowania dziecka uczyniono podejście systemowe.
Zaproponowano oryginalną i mało popularną w poszukiwaniach naukowych
strukturalną teorię rodziny S. Minuchina, pozwalającą na dokładniejszą
eksplorację środowiska rodzinnego. Jego charakterystykę uzupełniono
dokładniejszym obrazem relacji małżeńskiej, mającej zasadnicze znaczenie dla
funkcjonowania rodziny.
Przegląd badań nad związkiem środowiska rodzinnego ze
społecznym funkcjonowaniem dzieci zawiera rozdział trzeci, czwarty zaś obejmuje
program badań empirycznych. Po zaprezentowaniu problemu przedstawiono hipotezy,
metody zastosowane w badaniach, opis procedury badawczej, a następnie
charakterystykę biograficzną badanej populacji.
Rozdział piąty to opis,
analiza i interpretacja wyników, prowadzące do charakterystyki społecznego
funkcjonowania młodzieży w poszczególnych typach rodzin. W szóstym natomiast
wyniki odniesiono do przyjętych hipotez, a następnie zaproponowano wskazówki
wychowawczo-terapeutyczne.
Spis treści:
- Problematyka socjalizacji
- Zagadnienia związane ze strukturą rodziny
- Stan badań nad związkiem środowiska rodzinnego ze społecznym
funkcjonowaniem dzieci
- Strategia badań własnych
- Analiza i interpretacja wyników badań własnych
- Dyskusja wyników