Nowoczesny i przekrojowy wykład o diagnozie i rehabilitacji
neuropsychologicznej osób po urazie mózgu!
Atutem pracy jest połączenie w jedną spójną całość najnowszych światowych
trendów w myśleniu o mózgu (przede wszystkim teorii mikrogenetycznej) wraz ze
specyficznymi wskazówkami, jak prowadzić diagnozę i terapię neuropsychologiczną
chorego po urazie mózgu.
Zakres tematyczny książki obejmuje: kompleksowe podejście do diagnozy
zaburzeń poznawczych (w tym językowych), emocjonalnych i behawioralnych;
szczegółowe, oparte na bogatym doświadczeniu klinicznym autorki, opisy technik,
metod, programów i podejść terapeutycznych.
Problematyka kliniczna jest zaprezentowana w każdym rozdziale zgodnie z
przejrzystym i logicznym układem: teoretyczne wprowadzenie, metody
diagnostyczne, ukierunkowana terapia.
Tom pierwszy obejmuje takie problemy, jak zaburzenia funkcji poznawczych i
emocjonalnych, w tym: świadomości, orientacji, percepcji, pamięci, uwagi oraz
emocji; zaburzenia celowego ruchu zwane apraksją; zaburzenia tzw. funkcji
wykonawczych.
Książka przeznaczona jest głównie dla studentów psychologii,
neuropsychologii, logopedii i neurologopedii, a także terapeutów i psychologów
specjalizujących się w terapii poznawczej.
Spis treści:
Przedmowa
Wprowadzenie
- Urazy mózgu w historii neuropsychologii
- Urazy mózgu w praktyce klinicznej neuropsychologa
- Zarys neuroanatomii i neurofizjologii układu nerwowego
- Teoria mikrogenetyczna
- Podstawy teoretyczne procesu diagnozy neuropsychologicznej
- Podstawy teoretyczne procesu rehabilitacji neuropsychologicznej
- Problematyka przytomności i świadomości
- Zaburzenia orientacji
- Percepcja i jej zaburzenia
- Zaburzenia procesów pamięci i uczenia się
- Zaburzenia uwagi
- Układ emocjonalny
- Zaburzenia praksji - apraksja
- Funkcje wykonawcze i ich zaburzenia