Wielu osobom rozpoczynającym praktykę psychoterapeutyczną przeprowadzenie
całego procesu leczenia dziecka lub nastolatka – od momentu pierwszej wizyty do
zakończenia terapii – może nastręczać trudności. Nasuwać się mogą
wątpliwości:
Czy ważne są cele dziecka, czy rodzica? Czy po terapii dziecko ma lepiej
spełniać oczekiwania dorosłych, czy też budować swoją autonomię? Jak zaplanować
udział rodziców w psychoterapii? Który program terapeutyczny wybrać? Jak budować
zaangażowanie w terapię?
Niniejszy przewodnik to nieocenione źródło wiedzy dla osób pracujących
terapeutycznie z dziećmi i młodzieżą. Autorzy – doświadczeni polscy terapeuci –
ukazują z praktycznego punktu widzenia zasady, metody oraz niuanse pracy z tą
grupą wiekową. Dzielą się swoją wiedzą i warsztatem, wyjaśniając, jak
interpretować i realizować ustrukturyzowane programy terapii
poznawczo-behawioralnej oraz jak uzupełnia się podejście klasycznej terapii
poznawczo-behawioralnej z trzecią falą terapii behawioralnych. Uwzględniając
wszystkie aspekty procesu terapeutycznego, przedstawiają kolejne etapy pracy z
dzieckiem od momentu jego pierwszej wizyty z rodzicami w gabinecie, w tym:
•
stawianie diagnozy,
• tworzenie planu leczenia,
• zawieranie kontraktu z
pacjentem i jego rodzicami,
• wybór programu terapeutycznego,
•
opracowanie konceptualizacji przypadku,
• budowane relacji,
• wzbudzanie
motywacji,
• omawianie trudności w pracy z pacjentem podczas superwizji.
Prezentowane wiadomości zostały zilustrowane przykładami i opisami
przypadków leczenia takich zaburzeń, jak: depresja, choroba
afektywna-dwubiegunowa, zaburzenia lękowe, PTSD, zaburzenie
obsesyjno-kompulsyjne, samookaleczenia, zaburzenia odżywiania, ADHD, agresja i
zaburzenia zachowania, choroba tikowa, moczenie nocne oraz zanieczyszczanie
się.
Książka zawiera zestaw przydatnych materiałów do wykorzystania w trakcie
terapii – zarówno jako podpowiedź dla specjalisty (wzór wywiadu, schemat sesji,
wzory kontraktów terapeutycznych, szablony do konceptualizacji), jak i do pracy
z dzieckiem i jego rodzicami podczas sesji.