Podręcznik opisuje zmodyfikowane techniki dialektycznej terapii behawioralnej
o udokumentowanej skuteczności w leczeniu nastolatków mających wiele problemów
psychicznych, w tym narażonych na najwyższe ryzyko zachowań samobójczych i
samouszkadzających. Autorzy doświadczeni klinicyści przedstawiają przesłanki
konceptualne i empiryczne terapii oraz krok po kroku wyjaśniają cały jej
proces.
Początkowe rozdziały opisują kluczowe czynniki ryzyka związane z
występowaniem zachowań samobójczych wśród młodzieży oraz zawierają przegląd
literatury fachowej. Następnie przedstawiony jest zarys dialektycznej terapii
behawioralnej ze szczególnym uwzględnieniem sposobów adaptowania jej dla celów
leczenia nastolatków. Książka wyjaśnia, co, dlaczego i jak należy poddać ocenie
w przypadku nastolatków cierpiących na silną dysregulację emocjonalną, aby
zaplanować właściwe leczenie, zaangażować w nie pacjenta oraz skutecznie wdrażać
starannie ustrukturyzowane interwencje terapii indywidualnej, rodzinnej i
grupowej. Wskazówki obejmujące całość problematyki od diagnozy po zakończenie
leczenia przeplatane są przykładami dotyczącymi pacjentów oraz fragmentami
rozmów.
Książka daje terapeutom niezwykle wartościowe narzędzia do pracy klinicznej z
nastolatkami oraz z ich rodzinami. Powinna zagościć na biurkach wszystkich
specjalistów związanych z opieką psychiatryczną: psychologów klinicznych,
psychiatrów oraz pracowników socjalnych.
"Jest to książka wybitna. Stanowi ogromny wkład w zapobieganie samobójstwom
wśród nastolatków. Szczegółowo informuje klinicystów, jak stosować ten skuteczny
rodzaj leczenia psychospołecznego, pracując z nastolatkami, u których na
początku leczenia występują specyficzne czynniki ryzyka. Została napisana przez
pionierów dialektycznej terapii behawioralnej. Jest obowiązkową lekturą dla
każdego specjalisty zajmującego się zdrowiem psychicznym, niezależnie od
doświadczenia i wyszkolenia."
Cynthia R. Pfeffer, MD, Department of Psychiatry, Weill Medical College,
Cornell University
Spis treści:
Wstęp
- Zachowania samobójcze u nastolatków. Kto jest najbardziej narażony na
ryzyko?
- Co wiemy o skutecznych rodzajach terapii nastolatków z tendencjami
samobójczymi?
- Dialektyczna terapia behawioralna - fazy terapii, jej pierwszorzędowe cele
oraz strategie
- Struktura programu leczenia w dialektycznej terapii behawioralnej -
funkcje i metody
- Dylematy dialektyczne dla nastolatków - praca nad drugorzędowymi celami
leczenia
- Ocena diagnostyczna nastolatka - ryzyko samobójstwa, diagnoza i
zaplanowanie interwencji
- Zaznajamianie nastolatków i ich rodzin z terapią oraz współpraca w
leczeniu
- Terapia indywidualna nastolatków
- Włączanie członków rodziny w proces leczenia
- Trening umiejętności dla nastolatków
- Ocena postępów leczenia, prowadzenie tzw. grupy absolwentów oraz
zakończenie leczenia
- Problemy związane z realizacją programu leczenia
Aneks A. Ćwiczenia dla nastolatkó rozwijające uważność
Aneks B. Moduł "podążania środkową ścieżką" - wykład i punkty do dyskusji
Aneks C. Arkusze do modułu "podążania środkową ścieżką"
Bibliografia
Indeks