Zrozumienie istoty promocji zdrowia w jej wielorakich wymiarach i zakresach 
nie jest łatwe, szczególnie wtedy, gdy trzeba "przejść od teorii do praktyki" i 
gdy tego "przejścia" musi dokonać student. Zespół Autorów Przewodnika podejmuje 
próbę odpowiedzi na pozornie łatwe pytanie: w jaki sposób uczyć promocji zdrowia 
z koncentracją na "jak?", a nie na "czego?". 
Główną grupą adresatów 
Przewodnika są nauczyciele i studenci medycznych kierunków studiów oraz 
realizatorzy i uczestnicy różnych form kształcenia podyplomowego (specjalizacji, 
kursów kwalifikacyjnych oraz doskonalących), w programie których zostały ujęte 
treści dotyczące promocji zdrowia.
"(...) Vademecum prowadzenia zajęć w pomysłowy sposób, pozwalający na 
aktywność intelektualną wszystkich uczestników. Zadania do wykonania mobilizują 
studentów do twórczego i krytycznego myślenia oraz umiejętności dokonywania 
właściwych wyborów. Scenariusze ćwiczeń, zawierające charakterystykę sytuacji 
pacjenta, mogą służyć do tworzenia oświadczeń dotyczących diagnoz 
pielęgniarskich, działań i wyników zgodnie z Międzynarodową Klasyfikacją 
Praktyki Pielęgniarskiej (ICNP) (...)."
Dr Maria Cisek 
"(...) Prezentowane treści zostały omówione w sposób nowatorski, co jest dużą 
zasługą, bowiem pomimo, że dotyczą problemów podstawowych dla promocji zdrowia, 
to jednak wnoszą wiele elementów innowacyjnych (...)."
Dr Anna Pacian
Spis treści:
I. ZROZUMIEĆ PROMOCJĘ ZDROWIA
  - Salutogeneza - jak "tworzy się" zdrowie
- Rodzina - szczególne miejsce "tworzenia się" zdrowia
- Różnice między promocją zdrowia a profilaktyką
- Proces pielęgnowania jako element promocji zdrowia
- "Siedlisko" - jak może się zmieniać zgodnie z ideą promocji zdrowia
- Niebezpieczeństwa i niezamierzone skutki procesu promocji zdrowia
 
II. EDUKOWAĆ NA RZECZ ZDROWIA
  - Zagadnienia ogólne
- Zagadnienia szczegółowe
 
III. ORGANIZOWAĆ PROMOCJĘ ZDROWIA
  - Sprzedawanie zdrowia
- Edukacja zdrowotna w placówkach służby zdrowia
- Organizacja ośrodka promocji zdrowia i pozyskiwanie funduszy na promocję 
  zdrowia
- Standardy realizowane przez szpitale promujące zdrowie
- Organizowanie edukacji zdrowotnej osób chorujących przewlekle
 
Aneks: Propozycje pomocy dydaktycznych do zajęć praktycznych, praktyk 
zawodowych i staży specjalizacyjnych
Załącznik nr 1: Algorytm postępowania pielęgniarki w leczeniu uzależnienia od 
palenia tytoniu
Załącznik nr 2: Standard postępowania pielęgniarki w leczeniu uzależnienia od 
palenia tytoniu
Załącznik nr 3: Wskaźniki do oceny warunków zaistnienia procesu promocji 
zdrowia w sytuacji osoby chorej przewlekle (na przykładzie osoby chorującej na 
cukrzycę)
Załącznik nr 4: Schemat diagnozowania potrzeb w zakresie edukacji zdrowotnej 
osoby dorosłej chorej przewlekle w okresie hospitalizacji