Zrozumienie istoty promocji zdrowia w jej wielorakich wymiarach i zakresach
nie jest łatwe, szczególnie wtedy, gdy trzeba "przejść od teorii do praktyki" i
gdy tego "przejścia" musi dokonać student. Zespół Autorów Przewodnika podejmuje
próbę odpowiedzi na pozornie łatwe pytanie: w jaki sposób uczyć promocji zdrowia
z koncentracją na "jak?", a nie na "czego?".
Główną grupą adresatów
Przewodnika są nauczyciele i studenci medycznych kierunków studiów oraz
realizatorzy i uczestnicy różnych form kształcenia podyplomowego (specjalizacji,
kursów kwalifikacyjnych oraz doskonalących), w programie których zostały ujęte
treści dotyczące promocji zdrowia.
"(...) Vademecum prowadzenia zajęć w pomysłowy sposób, pozwalający na
aktywność intelektualną wszystkich uczestników. Zadania do wykonania mobilizują
studentów do twórczego i krytycznego myślenia oraz umiejętności dokonywania
właściwych wyborów. Scenariusze ćwiczeń, zawierające charakterystykę sytuacji
pacjenta, mogą służyć do tworzenia oświadczeń dotyczących diagnoz
pielęgniarskich, działań i wyników zgodnie z Międzynarodową Klasyfikacją
Praktyki Pielęgniarskiej (ICNP) (...)."
Dr Maria Cisek
"(...) Prezentowane treści zostały omówione w sposób nowatorski, co jest dużą
zasługą, bowiem pomimo, że dotyczą problemów podstawowych dla promocji zdrowia,
to jednak wnoszą wiele elementów innowacyjnych (...)."
Dr Anna Pacian
Spis treści:
I. ZROZUMIEĆ PROMOCJĘ ZDROWIA
- Salutogeneza - jak "tworzy się" zdrowie
- Rodzina - szczególne miejsce "tworzenia się" zdrowia
- Różnice między promocją zdrowia a profilaktyką
- Proces pielęgnowania jako element promocji zdrowia
- "Siedlisko" - jak może się zmieniać zgodnie z ideą promocji zdrowia
- Niebezpieczeństwa i niezamierzone skutki procesu promocji zdrowia
II. EDUKOWAĆ NA RZECZ ZDROWIA
- Zagadnienia ogólne
- Zagadnienia szczegółowe
III. ORGANIZOWAĆ PROMOCJĘ ZDROWIA
- Sprzedawanie zdrowia
- Edukacja zdrowotna w placówkach służby zdrowia
- Organizacja ośrodka promocji zdrowia i pozyskiwanie funduszy na promocję
zdrowia
- Standardy realizowane przez szpitale promujące zdrowie
- Organizowanie edukacji zdrowotnej osób chorujących przewlekle
Aneks: Propozycje pomocy dydaktycznych do zajęć praktycznych, praktyk
zawodowych i staży specjalizacyjnych
Załącznik nr 1: Algorytm postępowania pielęgniarki w leczeniu uzależnienia od
palenia tytoniu
Załącznik nr 2: Standard postępowania pielęgniarki w leczeniu uzależnienia od
palenia tytoniu
Załącznik nr 3: Wskaźniki do oceny warunków zaistnienia procesu promocji
zdrowia w sytuacji osoby chorej przewlekle (na przykładzie osoby chorującej na
cukrzycę)
Załącznik nr 4: Schemat diagnozowania potrzeb w zakresie edukacji zdrowotnej
osoby dorosłej chorej przewlekle w okresie hospitalizacji