Tom ten poświęcono w głównej mierze różnorodnym formom oddziaływania
podmiotów środowiska społecznego, w tym głównie rodziny, na rzecz
usamodzielniania, upodmiotowiania osób niepełnosprawnych. W stosowanych
zabiegach terapeutycznych ukierunkowanych na treści modelu społecznego coraz
częściej korzysta się z wiedzy i przesłanek nauk humanistycznych, w których to
jednostka, w naszym przypadku niepełnosprawna, postrzega świat subiektywnie,
uczestnicząc w nim na zasadzie własnej aktywności, podejmowania różnorodnych
zadań, poszukiwania swojego miejsca.
Tak jak Stanisław Ossowski (1962) pisze w O osobliwościach nauk społecznych,
tak i my dzisiaj, chcąc zrozumieć postępowanie ludzkie, zrozumieć "mechanizm"
ludzkiego postępowania, wczuwamy się w sytuację działającej osoby i staramy się
zrozumieć jej motywy działania. W oddanym do rąk czytelnika tomie staramy się
ukazać, na ile różnorodne zabiegi stosowane na co dzień w terapii osób
niepełnosprawnych modyfikują postawy wobec problematyki niepełnosprawności, na
ile wyzwalają w nich motywację do wyrównywania szans społecznych, na ile
rehabilitacja dostosowuje swoje zabiegi do potrzeb upodmiotowienia jednostki
niepełnosprawnej i uaktywnienia jej potencjału do satysfakcjonującego działania.
Wiele zawartych tu opracowań dotyczy zabiegów stosowanych przez najbliższe
środowisko osoby niepełnosprawnej, czyli rodziny. (...)
W oddanym do publikacji tomie autorzy podkreślili rolę rodziny i środowiska w
uspołecznianiu lub, mówiąc inaczej, przygotowaniu do funkcjonowania w nie zawsze
przyjaznym jednostkom niepełnosprawnym środowisku. Część I zawiera artykuły
dotyczące zabiegów stosowanych przez rodzinę w celu wyrównywania szans
społecznych osób niepełnosprawnych. Część II pokazuje, na ile rodzina pomaga
osobom niepełnosprawnym w uspołecznianiu ich do życia w środowisku społecznym.
Część III omawia różnorodne formy działania środowiska społecznego w
dostosowywaniu się do potrzeb i możliwości jednostki niepełnosprawnej.
"Jestem głęboko przekonana, że ten zamykający cały cykl publikacji
poświęconych problemom edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób
niepełnosprawnych tom dobrze wpisuje się w tę tematykę, dając przemyślenia
zarówno głęboko teoretyczne, jak i praktyczne. Jestem zatem pewna, że dobrze
uzupełnia wiedzę na temat osobliwości pracy z niepełnosprawnym."
Anna Klinik
Spis treści:
Wprowadzenie. Introduction
I. RODZINA WYZNACZNIKIEM MODYFIKACJI POSTAW WOBEC PROBLEMÓW OSÓB
NIEPEŁNOSPRAWNYCH W WYRÓWNYWANIU ICH SZANS SPOŁECZNYCH
- Doświadczenia rodziców dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w procesie
wczesnej interwencji
- Rola postaw rodzicielskich w rozwoju mowy dziecka z dyslalią
- Życiowe konsekwencje nadopiekuńczej postawy rodziców dziecka
niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim
- Objawy zachowań agresywnych u młodzieży niepełnosprawnej odbiciem postaw i
więzi uczuciowych w rodzinie
II. RODZINA JAKO ŚRODOWISKO USPOŁECZNIENIA JEDNOSTKI NIEPEŁNOSPRAWNEJ
- Kompetencje społeczne a poczucie kontroli młodzieży niepełnosprawnej
intelektualnie
- Samodzielność osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną i jej
uwarunkowania rodzinne
- Funkcjonowanie społeczne osoby niepełnosprawnej z uwzględnieniem osób z
wrodzoną łamliwością kości
III. RÓŻNORODNE FORMY DZIAŁAŃ ŚRODOWISKA SPOŁECZNEGO W DOSTOSOWANIU SIĘ DO
POTRZEB I MOŻLIWOŚCI JEDNOSTKI NIEPEŁNOSPRAWNEJ
- O roli sztuki w życiu osób niepełnosprawnych. Kilka uwag z punktu widzenia
pedagoga specjalnego
- Zatrudnienie osób z niepełnosprawnością - mity i stereotypy
- Wsparcie dziecka z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem
uwagi
- Zarządzanie jakością w domach pomocy społecznej
- Edukacja społeczna o końcu życia. Od zajęć dla wolontariuszy do kampanii
społeczno-edukacyjnej "Hospicjum to też życie"
- Edukacja ekologiczna dzieci niepełnosprawnych
- Prozdrowotne wykorzystanie wolnego czasu przez
nauczycieli