Praca składa się z dwóch części. Pierwsza to społeczne konteksty socjalizacji
osób niepełnosprawnych, druga oscyluje wokół problematyki kompetencji zawodowych
i pracy zawodowej osób niepełnosprawnych, zwłaszcza z upośledzeniem
umysłowym.
Autorzy poszczególnych tekstów pochodzą z różnych ośrodków naukowych (także z
terenu Czech i Słowacji), są wśród nich także praktycy.
W drugiej części zostały zaprezentowane teoretyczne podstawy orientacji
zawodowej osób niepełnosprawnych w Republice Czeskiej i Słowacji, a także
konkretne rozwiązania - propozycje polskie.
Spis treści:
I. SPOŁECZNE I EDUKACYJNE KONTEKSTY NORMALIZACJI SYTUACJI OSÓB
NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Socjalizacja osób niepełnosprawnych
Droga do dorosłości osób z głębszą niepełnosprawnością
intelektualną
Drogi edukacyjne uczniów z głębszym i
głębokim deficytem intelektualnym - między teorią a
praktyką
Terapia zajęciowa przyczynkiem do
samodzielności
Problemy w edukacji, rehabilitacji i
socjalizacji dzieci niepełnosprawnych na przykładzie Szkoły Podstawowej nr 1 z
Oddziałami Integracyjnymi w Raciborzu
Wybrane działania na
rzecz osób niepełnosprawnych w Ustroniu
II. WOKÓŁ PROBLEMATYKI KOMPETENCJI ZAWODOWYCH I RYNKU PRACY OSÓB
NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Możliwości wsparcia osób niepełnosprawnych na rynku
pracy
Działalność robocza i przygotowanie zawodowe jako
czynnik rozwoju umiejętności społecznych młodzieży z upośledzeniem
umysłowym
Czynniki warunkujące przygotowanie do zawodu
osób niepełnosprawnych umysłowo
Realizacja projektów
społecznych w środowisku osób niepełnosprawnych
Kształcenie zawodowe osób z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem
umysłowym
Rozważania na temat zdobywania kwalifikacji
zawodowych przez młodzież upośledzoną umysłowo w stopniu
lekkim
Społeczeństwo multimedialne a praca osoby
niepełnosprawnej
Ogólny rys organizacji oraz podstawowych
założeń kształcenia zawodowego osób z upośledzeniem umysłowym w
Polsce