Wiodącym zagadnieniem w pracy są kompetencje społeczne dzieci i młodzieży
niepełnosprawnej intelektualnie- wychowanków domów dziecka. W takim zestawieniu
problemowym jest to tematyka należąca do wątków zaniedbanych w polskim
piśmiennictwie z zakresu pedagogiki specjalnej. Podjęcie tego zagadnienia -
zwłaszcza w kontekście empirycznym - uważam za szczególnie wartościowe ze
względu na potrzebę nie tylko ciągłego diagnozowania kompetencji społecznych
uczniów niepełnosprawnych intelektualnie, ale także konieczność nieustannego
projektowania nowych rozwiązań praktycznych. W tym kontekście należy podkreślić,
że Autorka nie ogranicza się w recenzowanej pozycji wyłącznie do opisu zastanej
rzeczywistości opiekuńczo-wychowawczej, ale podejmuje próbę projektowania jej
zmiany. Opracowanie to wpisuje się więc w aktualny postulat Wolfganga Brezinki o
konieczności rehabilitacji pedagogiki praktycznej, pomocnej rodzicom,
nauczycielom i pozostałym wychowawcom.
Spis treści:
- Zarys problematyki niepełnosprawności intelektualnej
- Kompetencje społeczne osób niepełnosprawnych intelektualnie
- Dom dziecka jako miejsce integracji i socjalizacji dzieci
niepełnosprawnych intelektualnie
- Założenia metodologiczne badań własnych
- Analiza kompetencji społecznych wychowanków niepełnosprawnych
intelektualnie w stopniu lekkim
- Analiza kompetencji społecznych wychowanków niepełnosprawnych
intelektualnie w stopniu umiarkowanym
- Oddziaływania wychowawcze w procesie socjalizacji i kompensacji