Pozycja ta powstała z myślą o nauczycielach, terapeutach i rodzicach
uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zawiera ona treści
nauczania i oczekiwane osiągnięcia ucznia klas IV–VI. Umożliwia wykorzystywanie
różnorodnych rozwiązań merytoryczno-metodycznych, pozwala na swobodę w zakresie
doboru zagadnień, ćwiczeń, materiału, celów, zadań oraz metod i form pracy
wspomagających proces uczenia się i wychowania. Ze względu na specyfikę zaburzeń
w upośledzeniu umysłowym w stopniu lekkim układ treści ma charakter spiralny,
czyli do poszczególnych cykli tematycznych powraca się, aby je pogłębić,
zwiększając zakres wiedzy i opanowania umiejętności, sprawności i nawyków,
takich jak: podstawowe wiadomości o życiu społecznym i przyrodniczym
najbliższego otoczenia, umiejętność czytania i pisania oraz wykonywania
podstawowych działań arytmetycznych, znajomość prostych figur geometrycznych,
posługiwanie się prostymi narzędziami i przyborami, a także przestrzeganie zasad
higieny i troska o własne zdrowie.