"Recenzowana praca wpisuje się w coraz częściej podnoszone głosy na temat
niwelowania w społeczeństwie nierówności i przywilejów. Zgromadzone w niej
teksty, wśród których są także oryginalne analizy teoretyczne i empiryczne,
pozwalają czytelnikowi wkroczyć w obszar reguł kulturowych, swoistych oczekiwań
społecznych wobec osób niepełnosprawnych oraz - co jest niezmiernie ważne - w
obszar dążeń samorealizacyjnych niepełnosprawnych, które pozostają często w
jawnej sprzeczności z oczekiwaniami najbliższych grup odniesienia.
Społeczno-kulturowe reguły, praktyki dominacji wobec społeczności ludzi
niepełnosprawnych, stanowią oś rozważań części Niepełnosprawność na uboczu. W
kolejnej części - Przekraczanie niepełnej sprawności - odkrywane są zasoby
środowiska i potrzeby osób niepełnosprawnych. Przybliżenie głosu samych
niepełnosprawnych i rezygnacja badaczy z własnego (centralnego) punktu widzenia
stanowi niewątpliwy walor tekstów zamieszczonych w tym kręgu tematycznym.
Całość kończy część Edukacja jako miejsce wyzwolenia i marginalizacji, w której
myśli tytułowe zostały odniesione zwłaszcza do edukacji dzieci i młodzieży.
(...)"
Z recenzji prof. dr hab. Sławomiry Sadowskiej
Spis treści:
- Niepełnosprawność na uboczu społecznym
- Przekraczanie niepełnej sprawności
- Edukacja jako miejsce wyzwolenia i marginalizacji