Badania biografii edukacyjnych dorosłych osób niepełnosprawnych pozwalają na
poznanie biegu ludzkiej edukacji: etapów, genezy, motywacji, roli rodziny,
szkoły i kształcenia poza instytucjami, skutków i wpływu na całość osobowości
uczącego się oraz jego życiowy sukces. Biografia ukazuje jednostkę jako istotę
edukującą się, dla której edukacja i uczenie się są pomocne w przezwyciężaniu
kryzysu życiowego i stawaniu się "bardziej człowiekiem", z uwagi na to, że
procesy edukacyjne związane z rozwojem wpisane są w istotę człowieczeństwa.
Niniejsza praca jest również próbą przybliżenia sylwetki osoby, dla której
edukacja jest celem życia. Pisząc biografię edukacyjną, chciałam pokazać
Człowieka, pokazać więcej niż dwa wymiary, które dostrzega większość osób
pełnosprawnych, myśląc o osobach niepełnosprawnych - wymiar bohatera albo
pacjenta. Chciałam pokazać osobę zaradną, ambitną, inteligentną, ciekawą świata
i zarażoną bakcylem edukacji, który - mam nadzieję - jest
nieuleczalny (por. Belzyt, 2002). Praca ta jest także w pewnej mierze próbą
zmierzenia się z własnym doświadczeniem życiowym - badaczki i
wolontariuszki osoby niewidomej.
Spis treści:
I. NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ JAKO KRYZYS ŻYCIOWY I WYZWANIE EDUKACYJNE
- Niepełnosprawność jako kryzys życiowy
- Rodzina osoby niepełnosprawnej
- Osoba niepełnosprawna w obliczu zdrowego społeczeństwa
- Edukacja osób niepełnosprawnych w dorosłości
II. STUDIUM PRZYPADKU OSOBY OCIEMNIAŁEJ - PERSPEKTYWA BADAWCZA
- Metodologia podjętych badań
- Przezwyciężanie kryzysu życiowego w sytuacji ociemnienia
- Edukacyjne drogi rehabilitacji wzroku
- Środowiskowe uwarunkowania radzenia sobie z niepełnosprawnością
wzroku