Karty pracy zawierają zadania nawiązujące do wymagań i sytuacji życia
codziennego. Mają one na celu usprawnianie:
- funkcji wykonawczych – umożliwiają m.in. zaplanowanie dnia,
monitorowanie codziennych obowiązków i wykonywanie ich chronologicznie
(przygotowanie planów posiłków, miesięcznego budżetu). Dzięki nim można
wyhamować niewskazane reakcje, czy też zmienić zachowanie, gdy nie przynosi
pożądanych efektów. Angażują elastyczność poznawczą i funkcje językowe.
- procesów pamięciowych – ćwiczenia te angażują: pamięć semantyczną,
dotyczącą nabytej w ciągu życia wiedzy; pamięć krótkotrwałą materiału
werbalnego, która jest angażowana, np. podczas zapamiętywania wypowiedzi
kierowanych do nas przez inne osoby; pamięć krótkotrwałą materiału wzrokowego,
która jest pobudzana, gdy chcemy zapamiętać informacje wzrokowe; pamięć
długotrwałą, umożliwiającą nam trwałe zapamiętywanie informacji.
- procesów uwagowych – ćwiczenia doskonalące koncentrację (nakierowanie
uwagi na jeden, wskazany bodziec) oraz przerzutności, czyli przełączania uwagi
pomiędzy kilkoma bodźcami.
Zaproponowane ćwiczenia terapeutyczne są zróżnicowane w zakresie modalności i
rodzaju zaangażowanych procesów (werbalno-słuchowe lub wzrokowe, ćwiczenia na
materiale językowym, rysunkowym, geometrycznym itd.). Ma to na celu zwiększenie
motywacji do zmierzenia się z wyzwaniami, jakie niesie dane ćwiczenie.
Karty pracy przeznaczone są dla dzieci (od 10 lat), osób we wczesnej,
średniej, późnej fazie dorosłości oraz seniorów. Mogą być stosowane zarówno
przez osoby, które odbywają terapię neuropsychologiczną, jak i te, które chcą
pracować samodzielnie i/lub z pomocą rodziny. Ćwiczenia przeznaczone są także
dla osób bez zaburzeń poznawczych oraz dla tych, u których zdiagnozowano łagodne
zaburzenia funkcji poznawczych (MCI) lub otępienie w stopniu łagodnym.
Patronat: Polskie Towarzystwo Neuropsychologiczne, Polskie Stowarzyszenie
Pomocy Osobom z Chorobą Alzheimera, Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego,
Fundacja Mózg na Fali.