Książka poświęcona jest problematyce niepełnosprawnych studentów
Uniwersytetu Zielonogórskiego. Monografia składa się z czterech uporządkowanych
problemowo części. W pierwszej części zawarto rozważania teoretyczne poświęcone
przemianom w definiowaniu osób niepełnosprawnych. Druga część omawia zagadnienia
świata wartości i aspiracji życiowych studentów niepełnosprawnych. W trzeciej
części skupiono się na problematyce szans i barier edukacji w szkole wyższej.
Czwarta część poświęcona jest psychospołecznym aspektom funkcjonowania osób
niepełnosprawnych w roli studentów. Książka adresowana jest głównie do osób
zajmujących się profesjonalnie problematyką osób niepełnosprawnych, do
specjalistów z zakresu pracy socjalnej, do osób odpowiedzialnych za proces
kształcenia oraz sprawy socjalne na uczelniach wyższych, a wreszcie do samych
studentów.
Spis treści:
I. WPROWADZENIE W PROBLEMATYKĘ BADAŃ
- Od "inwalidy" do "osoby niepełnosprawnej" - przemiany w definiowaniu osób
niepełnosprawnych
- Charakterystyka terenu badań i badanych osób
II. ŚWIAT WARTOŚCI I ASPIRACJE ŻYCIOWE OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
- Świat wartości i sens życia niepełnosprawnych studentów
zielonogórskich
- Aspiracje życiowe studentów niepełnosprawnych
- Przyczynek do rozważań nad tożsamością i poczuciem wartości studentów
niepełnosprawnych
III. SZANSE I BARIERY EDUKACJI W SZKOLE WYŻSZEJ
- Problemy i potrzeby niepełnosprawnych studentów Uniwersytetu
Zielonogórskiego
- Bariery techniczne na Uniwersytecie Zielonogórskim
- Student niepełnosprawny jako użytkownik systemu
biblioteczno-informacyjnego
- Formy pomocy doraźnej i wsparcia społecznego studentów
niepełnosprawnych
- Programy celowe PFRON szansą osób niepełnosprawnych na zdobycie
wykształcenia
IV. PSYCHOSPOŁECZNE ASPEKTY FUNKCJONOWANIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W ROLI
STUDENTA
- Psychiczne przystosowanie studentów niepełnosprawnych na wyższej
uczelni
- Edukacyjny kontekst psychospołecznego funkcjonowania studentów
niepełnosprawnych
- Samopoczucie na studiach i stosunek do uczelni niepełnosprawnych studentów
Uniwersytetu Zielonogórskiego
- Postrzeganie przez niepełnosprawnych studentów postaw wobec ich osoby
koleżanek i kolegów z roku
- Możliwości studiowania w województwie lubuskim