Praca zbiorowa ukazuje wielowymiarowość uwarunkowań rozwoju dzieci i
młodzieży oraz jego zagrożeń. Wnikliwe przedstawienie szerokiego spektrum spraw,
spójnie połączonych hasłami wpisanymi w tytuł książki, wyraźnie dowodzi jak w
ścisłych relacjach pozostają oddziaływania, których źródłem jest świat kreowany
przez naturę i przez człowieka, a których podmiotem jest młodzież. Szczególnego
podkreślenia wymaga to, że lektura recenzowanej publikacji nie pozostawia
wątpliwości, że brak troski o środowisko, i to zarówno przyrodnicze, jak i
społeczne oraz kulturowe, a co więcej, nieodpowiedzialna ingerencja w nie, jest
efektem rozchwiania ładu aksjonormatywnego.
Spis treści:
- Świadomość ekologiczna wyzwaniem dla edukacji
- Wpływ hierarchii wartości na formowanie postaw ekologicznych w rodzinie
- Młodzi konsumenci "cooltury"
- Dorośli wobec zła wśród dzieci i młodzieży
- Postawy moralne młodzieży wobec zachowań dewiacyjnych
- Zachowania samobójcze młodzieży i jej stosunek do kary śmierci
- Wybrane problemy przestrzegania norm prawnych przez młodzież w ujęciu
pedagogicznym
- Dzieci i młodzież szkolna w kręgu przemocy
- Młodzież a narkotyki - charakterystyka osób podejmujących terapię
- Dostosowanie wymagań szkolnych a zaspokajanie specjalnych potrzeb
edukacyjnych i wychowawczych uczniów
- Prawne i społeczno-edukacyjne zakresy działań
profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku szkolnych
- Szkolne zadania z zakresu promocji zdrowia a ogólnopedagogiczne
kompetencje nauczycieli do ich podejmowania
- Jak usamodzielnić "dziecko" z dzieckiem? Program usamodzielnienia
niepełnoletniej matki z dzieckiem w świetle idei i praw
- Charakterystyka porównawcza wybranych cech osobowości młodocianych matek i
uczennic liceum ogólnokształcącego