Podręcznik przedstawia teorię i metodykę współczesnej edukacji zdrowotnej. Omawia głowne definicje, podejścia i koncepcje zdrowia oraz sposoby promocji prozdrowotnego stylu życia. Przybliża też historię, ewolucję i podstawy teoretyczne dyscypliny. Ponadto książka zawiera przykłady ćwiczeń i scenariuszy zajęć, narzędzia do ewaluacji wyników oraz literaturę przedmiotu, w tym dostępne programy edukacyjne. Podręcznik ujmuje edukację zdrowotną w szerokim kontekście współczesnej promocji zdrowia. Dostarcza praktycznych wskazówek metodycznych ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia psychicznego, zapobiegania zachowaniom ryzykownym i edukacji seksualnej.
Spis treści:
Przedmowa
I. EDUKACJA ZDROWOTNA - PODSTAWY TEORETYCZNE I METODYCZNE
- Zdrowie
- Czynniki warunkujące zdrowie i dbałość o zdrowie
- Z dziejów edukacji zdrowotnej w Polsce
- Koncepcje i podstawy teoretyczne edukacji zdrowotnej
- Edukacja zdrowotna a terapia i profilaktyka chorób oraz promocja
zdrowia
- Metodyka edukacji zdrowotnej
- Współpraca z mass mediami w edukacji zdrowotnej
- Edukacja zdrowotna w różnych siedliskach
II. WYBRANE ZAGADNIENIA EDUKACJI ZDROWOTNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU
SZKOLNYM
- Dbałość o ciało
- Zdrowe żywienie i aktywność fizyczna
- Bezpieczeństwo - zapobieganie urazom
- Seksualność - wybrane zagadnienia
- Zdrowie psychospołeczne - wybrane zagadnienia
- Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych
- Przeciwdziałanie agresji i przemocy wśród uczniów
- ANEKS. Propozycje ćwiczeń i zabaw
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
O Autorach