"Przystępnie napisana książka Karen J. Marody wypełnia lukę na rynku
wydawniczym w zakresie technik terapii psychodynamicznej. Autorka nie tylko
skupia się na zagadnieniach praktycznych, ale także przedstawia opisy przypadków
klinicznych będących przykładami zalecanej przez nią szczerości emocjonalnej. Tę
pozycję z chęcią wpiszę na listę lektur absolwentów psychologii klinicznej."
Dr Nancy McWilliams, członkini American Board of Professional Psychology,
Graduate School of Applied and Professional Psychology, Rutgers, The State
University of New Jersey
Książka przedstawia praktyczne wskazówki kliniczne i pomaga terapeutom
poruszać się w świecie zawiłych interakcji emocjonalnych z klientami. Karen J.
Maroda - wprawna klinicystka - wzbogaca literaturę psychodynamiczną o
ważny element, wnikając w rolę doznań emocjonalnych zarówno klientów, jak i
terapeutów w procesie terapeutycznym. Przedstawia, jak lepiej dostroić się do
własnego doświadczania klientów, jak przekazywać bezpośrednią informację zwrotną
i stosować odsłonięcie się oraz jak sobie radzić z silnymi uczuciami i
konfliktem w związku. Konkretne techniki są ilustrowane barwnymi opisami
przypadków. W tym szczerym i pouczającym przewodniku Maroda wyraźnie odróżnia
sposoby radzenia sobie z emocjami, które mają działanie terapeutyczne, od tych,
które są go pozbawione.
Autorka udziela też porad dotyczących: tworzenia związku opartego na
współpracy, rozpoznawania regresji i zarządzania nią, stosowania bezpośredniej
informacji zwrotnej i odsłonięcia się, aby osiągnąć cele leczenia, zarządzania
afektem, m.in. wprowadzania na sesję emocji, jeśli ich brakuje, rozpoznawania,
kiedy wyrazy seksualnego i miłosnego zainteresowania mają działanie
terapeutyczne, a kiedy nie, produktywnego stosowania konfrontacji, oceniania
skuteczności interwencji.
Książka jest interesującą lekturą dla szerokiego kręgu profesjonalistów, w
tym absolwentów psychiatrii i psychologii, psychologów klinicznych, psychiatrów,
doradców i pracowników społecznych.
Spis treści:
- Zaangażowanie emocjonalne i wzajemny wpływ
- Wzajemne oddziaływanie i współpraca
- Przedefiniowanie pojęcia regresji
- Ocena interwencji
- Odsłonięcie się i udzielanie rad
- Zarządzanie emocjami
- Szczególna kwestia zarządzania afektem w leczeniu osób cierpiących na
zaburzenie osobowości typu borderline
- Konfrontacja i złość wynikające z przeciwprzeniesienia
- Uczucia erotyczne
- Przekazanie kontroli klientowi