Niniejsza monografia zawiera rozdziały poświęcone tematyce samobójstwa w
okresie dojrzewania, napisane przez członków kadry ośrodków Brent Adolescent
Centre oraz Centre for Research into Adolescent Breakdown, a także sprawozdanie
z konferencji zatytułowanej „Skłonności samobójcze nastolatków”, która odbyła
się w październiku 1993 roku.
Autorzy dzielą się swoim doświadczeniem z pracy z tymi bardzo zagubionymi
młodymi ludźmi, udzielają wskazówek praktycznych i zachęcają do jak
najwcześniejszych działań prewencyjnych. Próbują także zrozumieć, jak to się
dzieje, że młodego człowieka ogarniają myśli samobójcze. Większość prób
samobójczych podejmowanych jest po okresie dojrzewania płciowego, gdyż wtedy
część nastolatków traktuje swoje ciało jako wroga, którego należy
unicestwić.
Z problemem, który w latach 90. XX wieku budził taki niepokój autorów tej
monografii, zmagają się także zaniepokojeni rodzice i profesjonaliści w drugiej
dekadzie wieku XXI w Polsce. Oni także szukają odpowiedzi na to, jak pomagać
młodym ludziom w tym trudnym okresie rozwojowym, jak zapobiegać próbom
samobójczym nastolatków.
Odsetek samobójstw i prób samobójczych wśród młodzieży dowodzi, że mamy jako
społeczeństwo bardzo poważny, wręcz zatrważający problem, tymczasem działania
nastawione na rozwiązane tej kwestii, będącej przecież sprawą życia lub śmierci,
są niespójne, czasem wręcz ze sobą sprzeczne. Ten kłopot powinien interesować
wszystkich, którzy pracują z nastolatkami o skłonnościach samobójczych i usiłują
im pomagać. Zdajemy sobie przecież sprawę z tego, że zmarnowanie szansy
udzielenia pomocy może oznaczać zaprzepaszczenie możliwości utrzymania
nastolatka przy życiu. Wiemy, że niezależnie od tego, co zrobimy i jak
zinterpretujemy kryzys, niektórzy młodzi ludzie są zdeterminowani i chcą umrzeć.
Dla nich nasze wysiłki znaczą niewiele lub tyle, co nic. Istnieją jednak
podstawowe wskazania, jak rozumieć samobójstwo w okresie dojrzewania, dzięki
którym łatwiej zrozumieć cierpienie psychiczne osoby, która zdecydowała się
umrzeć lub uważa, że nie ma innego wyboru.
(Moses Laufer, fragm. Rozdziału 7)
Spis treści:
Wprowadzenie
Część pierwsza - Praca z nastolatkami z grupy ryzyka
1
Rozwój psychiczny w okresie dojrzewania – oznaki zagrożenia
2 Depresja i
nienawiść do siebie
3 Depresja i poczucie winy
4 Samobójczyni z kochającej
rodziny
5 Utrata poczucia rzeczywistości w odniesieniu do śmierci
6 „Nie
pomagajcie mi!” – nastolatek o skłonnościach samobójczych
Część druga - Sprawozdanie z konferencji - „Skłonności samobójcze
nastolatków”
7 Jak rozumieć samobójstwo? Czy nabiera ono szczególnego
znaczenia w okresie dojrzewania?
Dyskusja
8 Skłonności samobójcze
nastolatków – doświadczenia lekarza rodzinnego
9 O „niezauważaniu” nastolatka
skłonnego do samobójstwa
10 Projekt badawczy poświęcony próbom samobójczym w
okresie dojrzewania
Dyskusja
11 Czy możemy zapobiegać samobójstwom
nastolatków?
Dyskusja panelowa
Bibliografia