Jak włączyć dialog
motywujący do terapii poznawczo-behawioralnej
Na pierwszy rzut oka
dialog motywujący (DM) i terapia poznawczo-behawioralna (TPB) mogą się wydawać
koncepcjami sprzecznymi. Sylvie Naar i Steven A. Safren udowadniają jednak, że
zintegrowana terapia łącząca metody DM i TPB daje znacznie lepsze wyniki niż
stosowanie każdego z tych podejść osobno.
Autorzy, prowadząc
czytelnika przez najważniejsze etapy TPB, począwszy od rozpoczęcia i ustalenia
planu terapii, poprzez trening umiejętności poznawczych i behawioralnych, po
utrzymanie procesu zmiany, wyjaśniają, jak skorzystać z czterech procesów DM
(angażowania, ukierunkowywania, wywoływania i planowania) w zakresie każdego z
tych etapów terapii. Pokazują również sytuacje, w których DM i TPB mogą wejść w
konflikt, i podpowiadają terapeutom, w jaki sposób radzić sobie z takimi
problemami.
Połączenie elementów DM z TPB sprawdza się w terapii większości
zaburzeń psychicznych i pomaga wzmocnić zarówno motywację pacjenta, jak i
relację terapeutyczną. Zawarte w książce przykłady rozmów wskazują na
praktyczne zastosowanie integracji podejść w leczeniu depresji, zaburzeń
odżywiania, zaburzeń lękowych czy w terapii uzależnień. Dołączone arkusze
ćwiczeń uproszczą wdrożenie tych metod w codziennej praktyce psychoterapeutom,
psychiatrom i wszystkim osobom, które stosują TPB lub DM.
Metoda
dialogu motywującego od wielu lat cieszy się w Polsce rosnącym
zainteresowaniem, również w środowisku psychoterapeutów
poznawczo-behawioralnych. Niniejsza książka jest niezwykle wartościowa i
inspirująca, pokazuje (w bardzo praktycznym ujęciu), w jaki sposób korzystać z
najlepszych elementów obu - opartych na dowodach naukowych - podejść, łącząc je
tak, aby zbudować jak najlepszą partnerską relację terapeutyczną i skuteczniej
pomagać ludziom w pracy nad ich własną zmianą, motywacją i zaangażowaniem w
terapię.
Małgorzata Adamczyk-Zientara, przewodnicząca Sekcji Dialogu
Motywującego PTTPB, członek MINT
Jadwiga Maria Jaraczewska, członek Rady
Ekspertów Sekcji DM PTTPB, była wieloletnia przewodnicząca PTTM, członek MINT
Spis treści:
- 1. Integracja dialogu motywującego i terapii
poznawczo-behawioralnej. Uzasadnienie, strategia i badania
2.
Budowanie przymierza terapeutycznego i wzbudzanie motywacji na początku
terapii
3. Ocena diagnostyczna i planowanie terapii
4. Samoobserwacja
5. Umiejętności poznawcze
6. Kompetencje behawioralne i regulacja emocji
7.
Wspieranie pracy między sesjami i obecności na sesjach
8.
Utrzymanie
9. Korzystanie z tej książki jako podręcznika do
terapii integrującej
Bibliografia
Indeks