W praktyce zawodowej psychologowie stają niejednokrotnie przed różnymi
dylematami natury etycznej, przed koniecznością wyboru takiego działania, które
nie sprzeniewierzałoby się podstawowym zasadom moralnym. Nie są jednak w tej
trudnej sytuacji pozostawieni bez pomocy. Na konferencjach, sympozjach i
seminariach naukowych rozważa się interesujące ich zagadnienia etyczno-moralne
i zawodowe. Optymalnych rozwiązań tych kwestii poszukuje się także podczas
warsztatów psychologicznych.
Niniejsza książka jest próbą przedstawienia i rozwiązania wielu dylematów
moralnych, jakie psycholog musi rozstrzygać na co dzień. Składa się z dwóch
części. Pierwsza poświęcona jest antropologicznym i aksjologicznym aspektom
zawodu psychologa, druga – etyczno-moralnym aspektom relacji międzyludzkich w
kontaktach psychologa z klientem.
Praca jest wspólnym dziełem absolwentów psychologii Katolickiego Uniwersytetu
Lubelskiego oraz młodszych pracowników Instytutu Psychologii KUL. Zabranie
głosu w ogólnopolskiej dyskusji nad dylematami etyczno-zawodowymi psychologa
wydaje się inicjatywą o dużej wartości, gdyż może ona poszerzyć obszar
rozpatrywanych zagadnień z tej dziedziny.
Publikacja stanowi bogate źródło informacji dla studentów psychologii i
pedagogiki, przygotowujących się do w pełni odpowiedzialnego wykonywania
obowiązków zawodowych. Może też być przydatna dla duszpasterzy, lekarzy,
rodziców, wolontariuszy i wszystkich, którym zależy na kształtowaniu właściwych
postaw moralnych wobec osoby oczekującej od nich profesjonalnej
pomoc