Rozwój umysłowy (poznawczy) jest bardzo ważnym elementem pełnego rozwoju
człowieka, wymagającym szczególnej troski przy jego planowaniu i wspomaganiu. Do
prawidłowego przebiegu wspomagania rozwoju konieczne jest jednak posiadanie
teorii opisującej całość tego procesu: jego najistotniejsze źródła, czynniki,
uwarunkowania i etapy oraz stan końcowy. Od takiej teorii zależeć będą m.in.
programy i cele nauczania szkolnego. Ze Wstępu
Spis treści:
Wstęp
1. Struktura rozwijającego się umysłu
1.1. Dwie funkcje (dwa
aspekty) umysłu
1.2. Umysł jako czynny
1.3. Umysł jako bierny
2.
Uwarunkowania rozwoju umysłowego
2.1. To, co wrodzone w umyśle
2.1.1.
Wypowiedzi autorów
2.1.2. Analiza własna
2.2. Rola języka w rozwoju
umysłowym
2.3. Mechanizm rozwoju umysłowego
3. Cele rozwoju
umysłowego
3.1. Na czym polega rozumienie?
3.2. Głębia rozumienia
4.
Wskaźniki poziomu rozwoju umysłowego
4.1. Pełnia i prawdziwość
poznania
4.2. Skuteczność i wartość działania
5. Pełnia rozwoju
umysłowego
6. Wnioski praktyczne
6.1. Kierowanie własnym rozwojem
umysłowym
6.2. Udzielanie pomocy w rozwoju
umysłowym
Zakończenie
Streszczenie
Bibliografia