Monografia pod redakcją naukową dr n. med. Aleksandry Lewandowskiej
(Specjalistyczny Psychiatryczny Zespół Opieki Zdrowotnej im. Józefa
Babińskiego w Łodzi) wnikliwie, a jednocześnie w szerokim ujęciu, porusza
bardzo ważne zagadnienia związane z
psychiatrią wieku rozwojowego,
której fundamentem w procesie diagnozy i leczenia jest uważność.
Poruszane w poszczególnych artykułach zagadnienia odpowiadają na potrzeby
szerokiego grona odbiorców, ponieważ dotyczą nie tylko psychologii, psychiatrii
i psychoterapii wieku rozwojowego, lecz także wybranych aspektów prawnych.
Czytelnik znajdzie odpowiedzi na wiele
pytań dotyczących obecnej
rzeczywistości::
- Dlaczego tak ważne jest wprowadzenie do
codziennej praktyki klinicznej nowej, jedenastej wersji Międzynarodowej
Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych, w szczególności w
odniesieniu do małoletnich pacjentów z doświadczeniem długotrwałych
traumatycznych wydarzeń?
- Dlaczego w rozumieniu problemów
dziecka/nastolatka niezwykle istotne dla diagnosty powinno być wnikliwe
przyjrzenie się początkom kształtowania się więzi rodzicielskiej? I dlaczego w
tym kontekście tak ważna dla dalszego rozwoju dziecka jest wczesna interwencja
terapeutyczna?
- Czy mówiąc o fonoholizmie, mamy już do
czynienia z epidemią? Czy jesteśmy o krok od tego zjawiska? A może telefon jest
po prostu wygodnym narzędziem, stanowiącym rodzaj przekaźnika treści, a źródłem
uzależnienia jest internet, bez którego smartfon w wielu przypadkach byłby
bezużyteczny?
- Jak należy rozumieć zagadnienie
kształtującej się nieprawidłowo osobowości i od kiedy w odniesieniu do dzieci i
młodzieży można mówić o takim rozpoznaniu? Jak definiować to zjawisko? I
dlaczego zajmowanie się diagnozą nieprawidłowo kształtującej się osobowości
jest niezwykle ważne dla podejmowania wczesnych i adekwatnych działań
psychoterapeutycznych? W odniesieniu do nowatorskich metod leczenia w
psychiatrii wieku rozwojowego artykuł opisujący zastosowanie technik
neurostymulacji wybranych zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego odpowie z
kolei na pytanie, dlaczego taka forma terapii jest szansą na stabilne
funkcjonowanie dla tej grupy małoletnich pacjentów.
Spis treści:
Nieprawidłowo kształtująca się osobowość u dzieci i
młodzieży – diagnoza i terapia
Trudni rodzice – trudne dzieci
Błędy opiniodawcze w psychiatrii dzieci i młodzieży oraz
odpowiedzialność karna za ich popełnienie
Zespół Sotosa i ADHD –
wariant behawioralny rzadkiego zespołu genetycznego czy współchorobowość?
Stan psychiczny dzieci, młodzieży i studentów po pandemii COVID-19
Wpływ doświadczeń traumatycznych na rozwój dziecka i dalszy przebieg życia
– neurobiologiczne konsekwencje traumy
Więź, która daje bezpieczeństwo.
Psychoterapia Rodzic-Niemowlę
Nieinwazyjne techniki neuromodulacji
w psychiatrii wieku rozwojowego – szanse i zagrożenia
Fonoholizm i inne
nawyki cyfrowe jako nowe formy zaburzeń behawioralnych u dzieci i młodzieży
Złożony zespół stresu pourazowego u dzieci i młodzieży – walidacja
nowego zaburzenia w ICD-11