Książka praktycznie i przystępnie pokazuje, jak skonstruować użyteczne
klinicznie, dynamiczne opracowanie przypadku. Uczy, w jaki sposób analizować
czynniki biologiczne, psychologiczne, społeczne, kulturowe, duchowe i rozwojowe,
które mogą powodować problemy u pacjentów w wieku od 4. do 18. roku życia.
Liczne przykłady ilustrują etapy tworzenia opracowania przypadku oraz
wykorzystanie go do zaplanowania skutecznej, zindywidualizowanej terapii.
Szczególną uwagę autorka poświęciła sposobom pokonywania najczęstszych trudności
występujących na tym etapie terapii.
Książka jest cennym źródłem wiedzy dla psychologów klinicznych pracujących z
dziećmi i młodzieżą, opiekunów, pracowników społecznych, psychiatrów i
pielęgniarzy psychiatrycznych. Omówiono w niej proces opracowania przypadku w
różnych grupach wiekowych, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb
przedszkolaków, dzieci w wieku szkolnym oraz młodzieży.
Spis treści:
- Zalety opracowania przypadku oraz podstawowe założenia koncepcyjne
- Pozyskiwanie istotnych informacji Kluczowe strategie stosowane podczas
oceny
- Biologiczne aspekty opracowania przypadku
- Psychologiczne aspekty opracowania przypadku
- Społeczne aspekty opracowania przypadku
- Aspekty duchowe i kulturowe w opracowaniu przypadku
- Proces opracowania przypadku oraz ogólne uwagi dotyczące
przedszkolaków
- Opracowanie przypadku u dzieci w wieku szkolnym
- Opracowanie przypadku u młodzieży
- Prezentacja wniosków z opracowania przypadku i implikacje dla terapii
- Zastosowanie opracowania przypadku do tworzenia planu terapii
- Trudności związane z opracowaniem przypadku i monitorowanie
postępu