W warunkach gospodarki wolnorynkowej, gdy świadczenie medyczne stało się
towarem, stomatolog, który chce zaistnieć na rynku, musi być nie tylko dobrym
specjalistą w swojej dziedzinie, ale również specjalistą ds. marketingu.
Niniejsza książka pomoże młodym adeptom sztuki lekarskiej, studentom ostatnich lat studiów medycznych, jak również stomatologom już praktykującym, zapoznać się ze strategiami marketingowymi przydatnymi w prowadzeniu gabinetów.
Przybliża ona formy prawno-organizacyjne, istotę usługi stomatologicznej, rolę marketingu zewnętrznego (reklama, urządzenie gabinetu, prezentacja przed potencjalnym klientem) i wewnętrznego (dobór personelu, wzajemne relacje między personelem, lekarzem i pacjentem). W pracy znajduje się dużo teorii z dziedziny marketingu, popartej przykładami stomatologicznymi.
Tekst wzbogacają zadania do samodzielnego wykonania,
pomagające w zrozumieniu omawianych zagadnień i pozwalające na ocenę gabinetu z
punktu widzenia marketingu.
Spis treści:
I. WŁASNY GABINET STOMATOLOGICZNY
- Rozpoczęcie działalności
- Forma prawno-organizacyjna prowadzonej działalności
- Lokalizacja gabinetu
- Droga przez urzędy
- Podsumowanie
II. STOMATOLOG USŁUGODAWCĄ
- Sprzedawać niewidzialnie, czyli istota usługi
- Specyfika usług stomatologicznych
- Działalność marketingowa
- Podsumowanie
III. POZNANIE PACJENTA
- Istota segmentacji
- Przeprowadzanie segmentacji
- Znaczenie badań marketingowych
- Projektowanie badań marketingowych
- Podsumowanie
IV. ZWRÓCENIE UWAGI PACJENTA
- Wyróżnianie się na tle konkurencji
- Elementy praktyki stomatologicznej pomocne w zwróceniu uwagi pacjenta
- Elementy urealniające niematerialność usług
- Promocja gabinetu
- Podsumowanie
V. UTRZYMANIE PACJENTA
- Zadowolenie pacjenta to sposób na zatrzymanie go
- Marketing partnerski
- Pacjenci, którzy odchodzą
- Podsumowanie
VI. PERSONEL GABINETU STOMATOLOGICZNEGO
- Wdrażanie marketingu wewnętrznego
- Satysfakcja pracowników
- Komunikacja interpersonalna
- Samorealizacja na stanowisku pracy
- Podsumowanie
VII. PLANOWANIE DZIAŁAŃ MARKETINGOWYCH
- Analiza sytuacji gabinetu
- Wdrażanie działań marketingowych
- Kontrola działań marketingowych
- Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia