Zanim zabrzmi pierwszy dzwonek, wielu rodziców zastanawia się, czy ich
dziecko dojrzało do rozpoczęcia nauki w szkole. Czy będzie umiało sprostać nowym
wymaganiom? Jak mu pomóc w tym przełomowym momencie? A może należałoby
przedłużyć mu dzieciństwo? Decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego można podjąć
tylko wspólnie z psychologiem i pedagogiem. Zależy ona w dużym stopniu od
rozwoju dziecka i jego przygotowania przedszkolnego do nauki. W naszym poradniku
rodzice znajdą odpowiedzi na wiele nurtujących pytań, m.in.: Co to jest
dojrzałość (gotowość) szkolna dziecka? Jak wcześnie rozpoznać ryzyko dysleksji?
Jakie są objawy nadpobudliwości ruchowej, a jakie silnego zahamowania?
Praktyczne rady dla rodziców pięcio- i sześciolatków oraz wychowawców, jak
wspomagać rozwój dziecka. Autor opisuje kryteria gotowości szkolnej oraz
podstawowe trudności związane z uczeniem się, które napotyka dziecko. Ważną
część poradnika stanowią szczegółowe studia przypadków, które pokazują, jak
określić dojrzałość szkolną, oraz kwestionariusze i testy umożliwiające
samodzielne przeprowadzenie oceny.
Spis treści:
- Dojrzałość a dojrzałość szkolna
- Kryteria dojrzałości szkolnej, czyli dojrzałość
fizyczna, intelektualna i emocjonalno-społeczna
- Dojrzałość szkolna a ryzyko dysleksji
- Dojrzałość szkolna a zaburzenia dynamiki procesów emocjonalnych
- O wspomaganiu rozwoju zakłóconego
- Dziesięć przykazań przed-szkolnych, czyli jak dzieckiem rządzić, by mu
krzywdy nie wyrządzić
- Dojrzałość szkolna - studia przypadków
- Zamiast podsumowania: najczęściej zadawane pytania dotyczące dojrzałości
szkolnej
- Książki, które mogą być przydatne rodzicom we wspomaganiu rozwoju
dzieci