Ze względu na ogromny postęp dokonujący się nieustannie w naukach
komputerowych i informatyce medycznej nie jest łatwo przeprowadzić odpowiednią
selekcją materiału dydaktycznego, a jeszcze trudniej znaleźć optymalne
techniczne, a równocześnie najbardziej przydatne dla medycyny rozwiązanie. Z
jednej strony chodzi tu o uznanie wymogów popperowskiego uniwersalizmu
metodologicznego wspartego kolosalnym rozwojem technologii, a z drugiej o
zachowanie swoistości merytorycznej, która zawiera się w tematyce medycznej, a
której nie wolno medykom pod żadnym pozorem zatracić w morzu technicznych
osiągnięć. Piętnastoletnie doświadczenie dydaktyczne Zakładu Informatyki
Medycznej Instytutu Medycyny Społecznej w Krakowie, pozwala zachować należyte
proporcje między formalną metodologią informatyczną a bogatą w treść medycyną
kliniczną, która dzięki informatyce medycznej przestaje już być ledwie
kontrolowaną empirią, a staje się stopniowo pełnoprawna nauką. (Ze
Wstępu)
Spis treści:
I. CZĘŚC TEORETYCZNA
- Informatyka i technika komputerowa a rozwój nauk
medycznych
- Budowa i zasada funkcjonowania komputerów
- Komputer i jego użytkownicy
- System operacyjny DOS
- Programowanie maszyny cyfrowej i języki programowania
- Pola zastosowań informatyki w medycynie. Medyczne
systemy informatyczne
- Komputerowe wspomaganie procesów
diagnostyczno-terapeutycznych
- Bazy danych w medycynie
- Komputery w naukach medycznych. Modelowanie układów
biologicznych
- Informatyczne systemy w dydaktyce medycznej
II. CZĘŚĆ LABORATORYJNA
- Zasada działania komputera
- Praca w systemie operacyjnym DOS
- Korzystanie z gotowych programów
- Przykłady tworzenia i uruchamiania programów w języku
Basic
- Bazy danych
- Automatyczny system diagnostyki medycznej DIAGNOZA
- System automatycznej analizy danych - test
psychologiczny
- Przykłady zastosowania modelowania w wybranych
zagadnieniach biologicznych
- Przykład symulacji komputerowej