Dalekie od doskonałości zarządzanie systemem ochrony zdrowia w Polsce,
planowanie i nieudolne wdrażanie pogarszających sytuację pseudoreform oraz
obecne załamanie się m.in. mechanizmów finansowania szpitali wynikają w dużym
stopniu z niewłaściwego doboru decydentów wysokiego i średniego szczebla. W
procesie obsadzania stanowisk decydują często względy pozamerytoryczne, a obszar
zarządzania ochroną zdrowia egzemplifikował w ostatnich latach niejasne zasady i
katastrofalne skutki niekompetentnych działań osób funkcjonujących w ramach
nieformalnych układów. W kontekście tej sytuacji szczególnego znaczenia nabiera
problem odpowiedniego wykorzystania wiedzy i umiejętności absolwentów kierunku
zdrowia publicznego, któremu poświęcony był projekt Leonardo da Vinci,
realizowany przez Instytut Zdrowia Publicznego Collegium Medicum Uniwersytetu
Jagiellońskiego, Uniwersytet w Maastricht i Uniwersytet w Sheffield.
(...) Książka, stanowiąc raport z wykonania tego projektu, może pełnić podwójną funkcję. Z jednej strony, zainteresowani znajdą tu szczegółowy opis oczekiwań potencjalnych i rzeczywistych pracodawców oraz wyniki badań samooceny absolwentów, co powinno pozwolić na racjonalizację procesu ich zatrudniania oraz odpowiednie modyfikacje curriculum edukacyjnego. Z drugiej strony, książka ta może być traktowana jako rodzaj podręcznika, a na pewno poradnika metodycznego dla osób planujących podobne badania w ochronie zdrowia lub w innych dziedzinach.
Z recenzji prof.
dra hab. med. Mirosława J. Wysockiego
Spis treści:
Podziękowania
Acknowledgements
Wstęp
Wprowadzenie
Poprawa zatrudnienia wśród absolwentów zdrowia publicznego - główne
zagadnienia. Projekt pilotażowy Leonardo da Vinci
I. ZAGADNIENIA WPROWADZAJĄCE
- Health care in the Netherlands: structure, problems
and solutions
- Zdrowie publiczne i system opieki zdrowotnej w
Wielkiej Brytanii
- The changing face of employment in the field of
public health in the UK
- Zdrowie publiczne a system zdrowotny w Polsce
- Worldwide defmitions of public health - identifying
comrnon themes. Leonardo project
- Perspektywy badania problemu zatrudnienia absolwentów
kierunku: zdrowie publiczne
- Profesjonalne kompetencje absolwentów kierunku:
zdrowie publiczne a rynek instytucji obszaru zdrowia publicznego
II. BADANIE OCZEKIWAŃ PRACODAWCÓW
- Oczekiwania pracodawców. Projekt badawczy - metody i
wyniki
- Zastosowanie metody zogniskowanego wywiadu grupowego
do skonstruowania kwestionariusza na temat oczekiwań pracodawców wobec
kompetencji absolwentów kierunku: zdrowie publiczne
- Identifying the Key Skills reąuired by Future Public
Health Professionals - Results of UK Public Health Practitioner Focus Groups
- Badanie oczekiwań pracodawców wobec kompetencji
absolwentów: za pomocą ankiety pocztowej
- Oczekiwania jednostek administracji rządowej jako
potencjalnych pracodawców absolwentów kierunku: zdrowie publiczne
- Oczekiwania jednostek administracji samorządowej jako
potencjalnych pracodawców absolwentów kierunku: zdrowie publiczne
- Oczekiwania świadczeniodawców jako potencjalnych
pracodawców absolwentów kierunku: zdrowie publiczne. Grupa "małych"
świadczeniodawców
- Oczekiwania świadczeniodawców jako potencjalnych
pracodawców absolwentów kierunku: zdrowie publiczne. Grupa "dużych"
świadczeniodawców
- Oczekiwania Państwowej Inspekcji Sanitarnej jako
potencjalnych pracodawców absolwentów kierunku: zdrowie publiczne
- Oczekiwania instytucji płatnika jako potencjalnych
pracodawców absolwentów kierunku: zdrowie publiczne
- Oczekiwania przedstawicieli organizacji pozarządowych
jako potencjalnych pracodawców absolwentów kierunku: zdrowie publiczne
- Oczekiwania pracodawców reprezentujących pomoc
społeczną jako potencjalnych pracodawców absolwentów kierunku: zdrowie
publiczne
- Role zawodowe absolwentów kierunku: zdrowie publiczne
w instytucjach infrastruktury zdrowia publicznego
- Competences for entry-level academic public health
professionals: what do employers prefer?
III. BADANIE SAMOOCENY ABSOLWENTÓW ZDROWIA PUBLICZNEGO
- Badanie samooceny kompetencji absolwentów i studentów
ostatniego roku kierunku: zdrowie publiczne
- Samoocena profesjonalnych kompetencji absolwentów
kierunku: zdrowie publiczne.
- Wyniki drugiej części badań projektu Leonardo da
Vinci
- SAQ - kwestionariusz samooceny profesjonalnych
kompetencji
- A self-assessment tool for MPH graduates-results of a
pre-test
- Utilization of the Leonardo project online public
health competence self Assessment ąuestionnaire to evaluate a degree course
curriculum
- Ocena adekwatności programów nauczania w zdrowiu
publicznym w kontekście wyników przeprowadzonych badań oczekiwań pracodawców
na rynku pracy. Wnioski i rekomendacje
- Możliwości transferu narzędzia do samooceny kompetencji na inne kierunki
uniwersyteckie
Zakończenie
Spis autorów