Podręcznik proponuje dobrze udokumentowany psychospołeczny model leczenia
zaburzeń związanych z uzależnieniami. Książka w wyczerpujący i przystępny sposób
wyjaśnia model poznawczy uzależnienia, specyfikę studium przypadku, kierowanie
relacją terapeutyczną i strukturę sesji terapeutycznych. Przedstawia sposoby
zaznajamiania pacjentów z modelem i procedurami terapii oraz uczenia ich jak
radzić sobie z głodem narkotyków i alkoholu. Opisuje specyficzne strategie oraz
techniki poznawcze i behawioralne, a także metody pracy z pacjentami, u których
współwystępują inne problemy, na przykład depresja, lęk, niska tolerancja
frustracji, złość i zaburzenia osobowości. Autorzy podejmują też tak ważne
zagadnienia, jak radzenie sobie z kryzysem i profilaktyką nawrotów.
Spis treści:
- Przegląd problematyki uzależnień
- Poznawczy model uzależnienia
- Teoria i terapia uzależnienia
- Relacja terapeutyczna
- Tworzenie studium przypadku
- Struktura sesji terapeutycznych
- Wprowadzenie pacjentów w model poznawczy
- Ustalanie celów terapeutycznych
- Techniki stosowane w terapii poznawczej
- Radzenie sobie z pragnieniem i głodem
- Przekonania
- Radzenie sobie z problemami życiowymi
- Interwencja kryzysowa
- Terapia depresji u pacjentów uzależnionych
- Złość i lęk
- Zaburzenia osobowości i uazależnienia
- Zapobieganie nowotworom