Książka jest próbą ukazania problemów dotyczących kształcenia tej grupy
uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Stąd w pierwszej części książki
zawarto koncepcje choroby w odniesieniu do jej wpływu na funkcjonowanie
człowieka oraz strategię radzenia sobie z nimi. Zwrócono również uwagę na
psychologiczne następstwa choroby w kontekście potrzeby projektowania działań
terapeutycznych wspomagających rozwój i funkcjonowanie psychospołeczne dziecka.
Opisano tu uwarunkowania związane ze środowiskiem rodzinnym, które w sytuacji
nauczania indywidualnego często pozostaje głównym źródłem doświadczeń
socjalizacyjnych i edukacyjnych, oraz uwarunkowania związane ze środowiskiem
pozarodzinnym, ze szczególnym uwzględnieniem grup rówieśniczych, formalnych i
nieformalnych. Centralnym punktem zainteresowania był rozwój kompetencji
społecznych ucznia, który w sytuacji izolacji edukacyjnej, w tym rówieśniczej,
może ulegać zaburzeniom. Uwzględniając fakt, że nauczanie indywidualne jest
specyficzną formą kształcenia oferowanego ściśle określonej grupie uczniów,
warto zadać pytanie o jego efektywność. Z jednej strony należy wziąć pod uwagę,
że zaplanowano działania edukacyjne gwarantujące realizację obowiązku nauczania
również dzieciom przewlekle chorym, które czasowo bądź długotrwale muszą
pozostawać poza szkołą, z drugiej zaś należy poszukiwać optymalnych rozwiązań w
tym zakresie.
Spis treści:
Wstęp
- Przewlekła choroba jako czynnik determinujący funkcjonowanie dziecka w
bliższym i dalszym środowisku?
- Paradygmaty konstruowania modeli choroby przewlekłej
- Pojęcie choroby przewlekłej. Skala zjawiska wśród dzieci
- Znaczenie rodziny w rozwoju dziecka
- Rozwój społeczny dziecka przewlekle chorego
- Kształcenie dzieci w klasach I?III szkół podstawowych
- Organizacja edukacji wczesnoszkolnej w szkole ogólnodostępnej
- Kształcenie uczniów przewlekle chorych
- Kształcenie w szkole ogólnodostępnej (w tym w integracyjnej)
- Kształcenie w szkole szpitalnej
- Nauczanie indywidualne
- Założenia badań własnych
- Cel, problematyka badawcza i hipotezy badawcze
- Metody badawcze
- Teren i organizacja badań
- Zasady opracowania wyników badań
- Poziom kompetencji szkolnych i zachowania przystosowawczego dzieci
nauczanych indywidualnie
- Podstawowe charakterystyki statystyczne badanych zmiennych
- Efekty trzyletniego nauczania indywidualnego w zakresie edukacji
polonistycznej
- Efekty trzyletniego nauczania indywidualnego w zakresie edukacji
matematycznej
- Poziom niezależnego funkcjonowania społecznego dzieci nauczanych
indywidualnie i w klasie szkolnej
- Poziom zaburzeń zachowania dzieci nauczanych indywidualnie i w klasie
szkolnej
- Poziom zachowania przystosowawczego a kompetencje z zakresu edukacji
polonistycznej dzieci nauczanych indywidualnie
- Poziom zachowania przystosowawczego a kompetencje z zakresu edukacji
matematycznej dzieci nauczanych indywidualnie
Wnioski i podsumowanie
Bibliografia
Netografia