Książka stanowi pomoc dydaktyczną ułatwiającą przyswojenie wiadomości z
zakresu motoryczności człowieka, jej struktury oraz procesu motorycznego uczenia
się. W przystępny sposób przedstawiono zagadnienia związane z zależnością
pomiędzy budową somatyczną i tempem wzrastania, a sprawnością fizyczną w
aspekcie uwarunkowań środowiskowych, na tle długookresowych zmian.
W przewodniku zamieszczono najczęściej stosowane testy pomiarowe, normy i
układy odniesienia ułatwiające ocenę aktualnego potencjału motorycznego dzieci i
młodzieży.
Publikacja przeznaczona jest głównie dla studentów akademii wychowania
fizycznego oraz kierunków pokrewnych związanych z edukacją fizyczną i zdrowotną
dzieci i młodzieży. Pełni rolę notatnika przydatnego w przyszłej pracy
nauczyciela wychowania fizycznego, fizjoterapeuty, instruktora czy
trenera.
Spis treści:
Wstęp
- Motoryczność ludzka - podstawowe pojęcia
- Uwarunkowania motoryczności
- Przejawy motoryczności
- Proces uczenia się i nauczania czynności ruchowych
- Przegląd metod oceniających sprawność fizyczną
- Pomiar w badaniach nad sprawnością fizyczną
- Normy i układy odniesienia w ocenie sprawności fizycznej młodzieży
- Dymorfizm płciowy a sprawność fizyczna
- Analiza zależności między budową somatyczną a sprawnością fizyczną
- Tempo rozwoju biologicznego a sprawność
- Środowiskowe uwarunkowania sprawności fizycznej
- Długookresowe tendencje przemian w sprawności fizycznej
- Wybrane testy oceny sprawności fizycznej
Piśmiennictwo
Skorowidz