Zabawy i gry są bardzo atrakcyjną dla dzieci formą zajęć wychowania
fizycznego. Podobnie w przypadku gimnastyki korekcyjnej zajęcia prowadzone w tej
formie są preferowane przez dzieci i dzięki nim mogą one nie czuć, że tak
atrakcyjne dla nich zajęcia służą głównie korekcji wad postawy. Dlatego
prowadzący lekcje gimnastyki korekcyjnej z młodszymi dziećmi powinni jak
najczęściej korzystać z zabaw i gier (oczywiście przy zapewnieniu ich
korekcyjnego oddziaływania.
Książka Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce
korekcyjnej, jest zbiorem ponad 300 zabaw i gier ruchowych możliwych do
zastosowania w korygowaniu wad postawy. Przedstawione zabawy i gry zostały
podzielone::
- na zabawy i gry,
- pod względem rodzaju wady, do
korygowania której są szczególnie zalecane:: plecy okrągłe, boczne skrzywienia
kręgosłupa, plecy wklęsłe i płaskostopie,
- pod względem liczebności grupy::
na zabawy i gry w grupie kilkuosobowej i w większym zespole
- pod względem
wieku:: dla dzieci młodszych (4-7 lat) i starszych (od 8. roku życia).
Opis
każdej gry czy zabawy zawiera::
- przybory i przyrządy niezbędne do jej
przeprowadzenia,
- charakterystykę uczestników,
- opis organizacji i
przebiegu zabawy lub gry,
- oddziaływanie korekcyjne,
- uwagi
Spis treści:
1. ROLA, ORGANIZACJA I PROWADZENIE ZABAWY RUCHOWEJ W ZAJĘCIACH
KOREKCYJNYCH
1.1. Rola zabaw i gier ruchowych w gimnastyce
korekcyjnej
1.2. Organizacja i zasady przeprowadzenia zabawy lub gry ruchowej
w zajęciach gimnastyki korekcyjnej
1.3. Pozycje wyjściowe i sposoby
poruszania się w zabawach i grach ruchowych
2. PLECY OKRĄGŁE
2.1. Opis
wady i schemat postępowania korekcyjnego
2.2. Zabawy dla dzieci
młodszych
2.3. Zabawy i gry ruchowe dla dzieci starszych
3. BOCZNE
SKRZYWIENIE KRĘGOSŁUPA
3.1. Opis wady i schemat z postępowania
korekcyjnego
3.2. Zabawy dla dzieci młodszych
3.3. Zabawy i gry ruchowe
dla dzieci starszych
4. PLECY WKLĘSŁE
4.1. Opis wady i schemat
postępowania korekcyjnego
4.2. Zabawy dla dzieci młodszych
4.3. Zabawy i
gry ruchowe dla dzieci starszych
5. PŁASKOSTOPIE
5.1. Opis wady i schemat
postępowania korekcyjnego
5.2. Zabawy dla dzieci młodszych
5.3. Zabawy i
gry ruchowe dla dzieci starszych
Bibliografia